خبر اولسرخط خبرها

نماینده سازمان ملل در امور یمن به مأموریت خود پایان می دهد

«مارتین گریفیتس» نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل، شامگاه امروز به فعالیت خود در مقام نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن پایان خواهد داد.

میدل  ايست نيوز: منابع متعدد خبر دادند که «مارتین گریفیتس»، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل، شامگاه امروز به فعالیت خود در مقام نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن پایان خواهد داد.

قرار است گریفیتس آخرین گزارش خود درباره تحولات یمن را در جلسه امروز شورای امنیت سازمان ملل ایراد کند.

منابع سیاسی و دیپلماتیک گفته اند که سازمان ملل در حال بررسی گزینه ها برای تعیین جانشین گریفیتس است و افزوده اند که وی به جای «مارک لوکوک» به عنوان معاون امور بشردوستانه دبیر کل سازمان ملل تعیین خواهد شد.

به گفته این منابع هنوز مشخص نیست که چه کسی جانشین گریفیتس خواهد شد.

تلاش های نماینده سازمان ملل پس از سفر اخیرش به همراه نماینده امریکا در امور یمن به صنعا نشان می دهد که آنان نتوانسته اند کاری برای پیشبرد روند صلح در یمن انجام دهند.

او برای متقاعد کردن انصارالله به پذیرش طرح صلح عربستان به مسقط رفته بود اما نماینده انصارالله حتی حاضر به دیدار با وی نشد.

گریفیتس روز چهارشنبه گذشته (5 مه) در آخرین بیانیه رسمی خود گفت که تحرکاتش به جایی که لازم بوده نرسیده است و گفت که «توافقی در کار نیست، جنگ بی امان ادامه دارد، و هزاران غیر نظامی در شرایطی بسیار سخت به سر می برند».

گریفیتس سومین نماینده سازمان ملل در امور یمن پس از حمله ائتلاف عربی به فرماندهی عربستان به این کشور بود.

او در 16 فوریه 2018 جانشین «اسماعیل ولد شیخ احمد» اهل موریتانی در مقام نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور یمن شد.

وی با وجود تحرکات فراوان و برخورداری از حمایت گسترده بین المللی در سه سال فعالیت خود نتوانست اطراف درگیر در یمن را به طرح صلح پیشنهادی خود که شامل آتش بس، اقدامات بشردوستانه و اقتصادی و سپس ورود به روند سیاسی جدید می شد متقاعد کند هرچند توانست برای تبادل 1050 اسیر میان دو طرف و نیز برای امضا توافق نامه ناتمام استکهلم  که موجب توقف درگیری ها در الحدیده شد نقش مهمی داشته باشد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا