سرخط خبرها

تماس تلفنی بایدن با «محمود عباس»

بایدن در تماسی بی سابقه در نوع خود با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی او را در جریان تلاش های دیپلماتیک امریکا برای کاهش تنش در منطقه قرار داد.

میدل ایست نیوز: جو بایدن، رئیس جمهور امریکا، در تماس های تلفنی جداگانه با «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، و «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر اسرائیل، تحولات در سرزمین های فلسطینی را بررسی کرد.

کاخ سفید در بیانیه ای رسمی اعلام کرد که بایدن در گفت وگو با نتانیاهو نسبت به وضعیت سلامت و امنیت خبرنگاران ابراز نگرانی شدید کرده و خواستار تضمین امنیت آنها شده است.

او همچنین بار دیگر بر حمایت کامل از «حق اسرائیل در دفاع از خود در برابر حملات راکتی حماس» تأکید کرده است هرچند نسبت به وضعیت مردم فلسطین «ابراز نگرانی» کرده است.

بایدن همچنین با بررسی تحولات بیت المقدس نسبت به خشونت ها در کرانه باختری ابراز نگرانی و تأکید کرده که از اقدامات برای تحقق زیست امن و آزاد و فرصت های اقتصادی برای فلسطینیان و راه حل دو کشوری حمایت می کند.

معلوم نیست که این گفت وگوی تلفنی پیش از بمباران برج الجلاء در غزه که محل استقرار خبرنگاران بوده انجام شده یا پس از آن.

از سوی دیگر، بایدن در تماسی بی سابقه در نوع خود طی سال های گذشته با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی او را در جریان تلاش های دیپلماتیک امریکا برای کاهش تنش در منطقه قرار داد و بر ضرورت توقف حملات راکتی حماس تأکید کرد.

براساس بیانیه رسمی کاخ سفید بایدن و عباس در این تماس تلفنی نسبت به کشته شدن غیر نظامیان بی گناه ازجمله کودکان در شرایط فاجعه بار خشونت های مداوم «ابراز نگرانی کردند».

بایدن همچنین تأکید کرد که امریکا از هر اقدامی که موجب شود فلسطینیان زندگی امن و آزاد و با کرامت و با فرصت های اقتصادی شایسته داشته باشند حمایت می کند و افزود که امریکا به جدیت مدافع راه حل دو کشوری است و آن را  بهترین راه برای تحقق راه حل عادلانه و دائمی مناقشه فلسطین و اسرائیل می داند.

دفتر محمود عباس نیز در بیانیه ای تأکید کرد که وی از بایدن خواسته که برای توقف تجاوز اسرائیل به حقوق فلسطینیان در هر نقطه ای اقدام کند.

این بیانیه افزوده که بایدن در تماس خود تأکید کرد که امریکا مخالف اقدامات یکجانبه اسرائیل ازجمله در شهرک سازی و اخراج شهروندان فلسطینی از خانه هایشان در شیخ جراح و بیت المقدس شرقی است.

همچنین بخوانید:

حمله نیمه شب گروه های مقاومت به قلب خیابان های تل آویو/ تخریب 5 ساختمان مسکونی در غزه

منبع
CNN

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا