خبر اولسیاسی

موشک های مقاومت فلسطین چگونه به کابوس اسرائیل تبدیل شد؟

گروه های مقاومت فلسطین طی سال های گذشته، موشک های خود را توسعه داده تا در چنین روزی بتوانند از آن در حمله به اسرائیل استفاده کنند.

میدل ایست نیوز: 20 سال گذشته، گروه های مقاومت فلسطین در نوار غزه از جمله کتائب عزالدین القسام، شاخه نظامی جنبش حماس، نخستین موشک را به سمت شهرهای اشغالی مجاور با نوار غزه شلیک کردند که خسارت چندانی بر جای نگذاشت.

برد نخستین موشکی که توسط کتائب القسام به سمت شهرک سدیروت در اسرائیل شلیک شد و نام موشک قسام 1 را بر آن گذاشته بودند، یک کیلومتر بود اما بعدها و با برنامه توسعه موشکی، هم برد و هم قدرت انفجاری آن بیشتر شد.

القسام برای توسعه موشک های خود از مواد محلی و آن دسته از موادی که از طریق دریا یا تونل به مصر قاچاق می شد، استفاده کرد.

پس از مدتی کوتاه القسام در سال 2001 موشک خود را توسعه داد و نام قسام 2 را بر آن گذاشت که برد آن بین 9 تا 12 کیلومتر بود و می توانست یک کلاهک انفجاری بین 5 تا 6 کیلوگرم ماده تی ان تی را حمل کند.

در سال 2005 نیز گروه های مقاومت فلسطین، موشک های خود را توسعه دادند و نام قسام 3 را بر آن گذاشتند که برد آن به 15 تا 17 کیلومتر می رسید و می توانست کلاهکی با 4.5 کیلوگرم مواد منفجره حمل کند.

موشک های دوربرد

در سال 2012 قدرت موشکی مقاومت در غزه شاهد پیشرفت بی سابقه ای از لحاظ برد و قدرت انفجار بود و از موشک ام 75 رونمایی کرد.

موشک ام 75 نخستین موشک دوربرد مقاومت فلسطین بود که برد آن به 75 الی 80 کیلومتر می رسید و نخستین هدف آن فرودگاه بین المللی بن گوریون اسرائیل بود.

پس از دو سال القسام موشک سجیل را مورد استفاده قرار داد که بردی 55 کیلومتری داشت اما از لحاظ قدرت انفجاری از سایر نمونه ها بهتر بود.

مقاومت فلسطین پس از آن، به سرعت موشک های خود را از لحاظ برد و قدرت انفجاری توسعه داد و نوبت به موشک جی 80 رسید.

این موشک بردی 80 کیلومتری داشت و توانست از گنبد آهنین عبور کند و به اهداف مورد نظر در تل آویو برسد. پس از این موشک، موشک آر 60 وارد صحنه شد.

موشک آر 60 متمایز از دیگر موشک ها بود و تا صد کیلومتر از نوار غزه را پوشش می داد علاوه بر اینکه کلاهک انفجاری قوی داشت و از این امکان برخوردار بود که توسط گنبد آهنین رهگیری نشود.

طی حملات اخیر اسرائیل به غزه، موشک های جدیدی از مقاومت مورد استفاده قرار گرفت و خسارت های فراوانی به اسرائیل وارد کرد که بارزترین آنها موشک ای 120 بود.

این موشک با شلیک از غزه به سمت قدس که نزدیک به صد کیلومتر از غزه فاصله دارد، موجب کشته و زخمی شدن شماری اسرائیلی شد و خسارت های مادی فراوانی برجای گذاشت.

در کنار این موشک، موشک های اس اچ 85 هم مورد استفاده قرار گرفت که تا 80 کیلومتر را هدف قرار می دهد و علاوه بر دارا بودن قدرت انفجاری بالا، توانست گنبد آهنین را پشت سر بگذارد.

به گفته کتائب القسام، این موشک به اهداف مورد نظر اصابت کرد و چندین کشته و زخمی و خسارت های مادی برجای گذاشت.

آخرین موشکی که کتائب القسام اعلام کرد عیاش 250 بود که تاکنون بیشترین برد را دارد و به 250 کیلومتر می رسد و فرودگاه رامون در جنوب فلسطین که 225 کیلومتر از غزه فاصله دارد با آن هدف گرفته شده است.

از طرفی دیگر سرایا القدس، شاخه نظامی جهاد اسلامی نیز موشک های خود را توسعه داد و از موشک بدر 1 که برای نخستین بار در حمله به شهر عسقلان و چندین شهرک اسرائیلی از آن، استفاده شد، رونمایی کرد.

این موشک موفقیت های متعددی محقق کرد به ویژه با توجه به اینکه با تجارب مشابه در سوریه و یمن طراحی شد. این موشک توپخانه ای با کالیبر 107 میلی متری و برد 5 الی 11 کیلومتری را شامل می شود.

موشک اس 350 و قدس 101 از دیگر موشک های توسعه یافته سرایا القدس است.

موشک های وارداتی

علاوه بر اینکه مقاومت توانست موشک های داخلی تولید کند، برخی از موشک های خود را از روسیه و ایران به نوار غزه وارد کرده است.

موشک گراد روسیه از بارزترین موشک های مقاومت است که برد 15 کیلومتری و کلاهکی با وزن 10 کیلوگرم دارد.

مقاومت فلسطین همچنین موشک های فجر 3 با برد 40 کیلومتر و کلاهک 45 کیلوگرمی و فجر 5 با برد 75 کیلومتری و کلاهک 90 کیلوگرمی را از ایران وارد کرده است.

همچنین بخوانید

تاکتیک جدید گروه‌های مقاومت فلسطین در شکست گنبد آهنین چیست؟

منبع
الخلیج آنلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا