اقتصادیخبر اولسیاسی

هشدار نهادهای رسمی اسرائیلی درباره افزایش روزانه خسارت های اقتصادی

اداره مالیات اسرائیل با انتشار گزارشی اولیه برآوردی از حجم خسارت های اسرائیل در چهار روز حملات راکتی گسترده نیروهای مقاومت در غزه ارائه کرد.

میدل ایست نیوز: گزارش های اسرائیلی برآورد می کنند که خسارت های اقتصادی اسرائیل چه در بخش خصوصی و چه دولتی در عملیات نظامی کنونی بسیار بیشتر از خسارت های آن در عملیات 51 روزه علیه غزه در 2014 باشد.

اداره مالیات اسرائیل با انتشار گزارشی اولیه برآوردی از حجم خسارت های اسرائیل در چهار روز حملات راکتی گسترده نیروهای مقاومت در غزه در طی عملیات «سیف القدس» ارائه کرد.

این گزارش تأکید کرده که حجم خسارت های اسرائیل در چهار روز اول درگیری ها از دوشنبه 10 مه تا جمعه گذشته (14 مه) به بیش از نصف خسارت های 51 روز درگیری در 2014 رسیده است، ضمن اینکه هزینه های نظامی اسرائیل در این جنگ بسیار بیشتر شده است.

براساس این گزارش، تا شامگاه جمعه (14 مه) حجم خسارت های اموال خصوصی شهرک نشینان 33 میلیون دلار و حجم خسارت های بخش دولتی 20 میلیون دلار و هزینه تجهیزات نظامی و جنگی ارتش اسرائیل در 4 روز 500 میلیون دلار بوده است.

این گزارش تأکید کرده که این برآورد شامل روزهای بعدی نمی شود و افزوده که حجم خسارت ها به صورت روزانه در حال افزایش است.

این گزارش همچنین شامل خسارت های مادی تأسیسات عمومی و خیابان ها و جاده ها و دیوارها و تیرک های چراغ براق و چیزهایی از این دست نمی شود و در نگاه اول حجم خسارت های اینچنینی را می توان ده ها میلیون دلار شمرد.

روزنامه «یدیعوت اخرونوت» نیز در گزارش تأکید کرد که در کنار این حجم بالای خسارت ها باید توجه داشت که بودجه اسرائیل بدون این جنگ هم کسری بالایی داشته چون اسرائیل حدود دو سال که دولتی با ثبات ندارد و در این مدت بودجه ای برای اسرائیل تصویب نشده است.

همزمان وزارت دارایی اسرائیل جلساتی برای بررسی هزینه های عملیات و اختصاص بودجه جدید به وزارت دفاع برگزار کرده و پیش بینی می شود که تا یک میلیارد دلار به وزارت دفاع پرداخته شود.

نشریه اقتصادی «مارکر» (The Marker) نیز در گزارشی از کاهش 28 درصدی ارزش اوراق مالی در اسرائیل و از کار افتادن کامل 30 درصد کارگاه ها و کارخانه ها در شهرک های اطراف غزه و 17 درصد آنها در اطراف تل آویو و تعطیلی 70 درصد مدارس و دانشگاه ها و آموزشگاه ها خبر داده است.

این گزارش افزوده که تعطیلی پروازها در فرودگاه های بن گوریون در لد و رامون در ایلات باعث لغو هزاران تور گردشگری و الغای رزرو هتل ها شده است.

بر همه اینها ازکار افتادن تأسیسات گازی تمار در سواحل حیفا را نیز باید افزود.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا