سرخط خبرهاسیاسی

نماینده پارلمان عراق: رودخانه دیالی 90 درصد حجم آب خود را از دست داده است

یک نماینده استان دیالی در پارلمان عراق تاکید کرد رودخانه دیالی 90 درصد آب خود را از دست داده است.

میدل ایست نیوز: «فرات التمیمی»، نماینده استان دیالی در پارلمان عراق تاکید کرد رودخانه دیالی 90 درصد آب خود را به دلیل سدهای ایران از دست داده است.

التمیمی در گفت‌وگو با پایگاه خبری بغداد الیوم تصریح کرد: رودخانه دیالی که شریان زندگی در استان دیالی به شمار می‌رود، تاکنون 90 درصد از حجم خود را در مقایسه با سال گذشته از دست داده است.

وی تاکید کرد: استان دیالی عملا وارد مرحله خطر شده است و مناطق گسترده‌ای متحمل خسارت‌های سنگین خواهند شد.

نماینده استان دیالی با بیان اینکه حجم بحران در دیالی گسترده است و با ورود به فصل تابستان وخیم‌تر هم خواهد شد، خواستار بکارگیری اهرم اقتصاد با ایران و ترکیه برای رهاسازی آب به منظور جلوگیری از وقوع فاجعه شد.

التمیمی در پایان گفت: دیالی نیازمند تشکیل فوری کمیته بحران با اختیارات گسترده برای مدیریت پرونده آب برای ممانعت از مشکلات بزرگتر و تلاش برای تامین حداقلی آب‌شرب و آب مزارع و باغ‌ها و حفر سریع‌تر چاه‌هاست.

در همین رابطه، وزیر منابع آبی عراق پیشتر از تغییر مسیر سه رودخانه مشترک توسط ایران و به صفر رسیدن منابع آبی سد دربندخان خبر داده بود.

«مهدی رشید الحمدانی»، وزیر منابع آبی عراق، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی رسمی عراق گفت که در حال حاضر مشکل کمبود منابع آبی در عراق وجود ندارد.

او گفت که بخش کشاورزی عراق هم اکنون در مرحله برداشت محصول است و نیازی به آب ندارد و افزود که تا دو ماه دیگر سطح آب دجله و فرات به بالاترین حد می رسد.

وی از اجرای برنامه دقیقی برای مدیریت منابع آبی کشور خبر داد و گفت که تشکیل مرکز پژوهشی مشترک درباره مدیریت منابع آبی که با همکاری ترکیه راه اندازی شده اقدامی بسیار مهم است.

او گفت که ورودی آب به سد دربندخان در استان سلیمانیه به صفر رسیده و حجم آب در دریاچه حمرین نیز برای چهارمین سال پیاپی کاهش یافته است.

الحمدانی همچنین تأکید کرد که عراق در حال بررسی گزارش ها درباره حفر کانال توسط ایران برای منحرف کردن مسیر رودخانه های مشترک است و افزود که ایران تاکنون مسیر سه رودخانه مشترک را تغییر داده است.

او گفت که به زودی برای مذاکره با مقامات ایرانی درباره آب های مشترک به ایران سفر خواهد کرد.

منبع
بغداد الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا