خبر اولسرخط خبرها

ائتلاف سائرون: از بازگشت نیروهای پیشمرگه به کرکوک حمایت می کنیم

نماینده ائتلاف سائرون تأکید کرد که نیروهای پیشمرگه بخشی از منظومه دفاعی کشور هستند و و بازگشت آنها به کرکوک با هماهنگی بغداد انجام می شود.

میدل ایست نیوز: یک عضو شاخص ائتلاف سائرون به رهبری «مقتدی صدر» در واکنش به بازگشت نیروهای پیشمرگه به کرکوک بر حمایت از این تصمیم تأکید کرد و گفت که این نیروها بخشی از نیروهای رسمی عراق هستند.

«سلمان الغریباوی»، نماینده ائتلاف سائرون در مجلس عراق، گفت که موضوع بازگشت نیروهای پیشمرگه به کرکوک منوط به تصمیم فرمانده کل نیروهای مسلح است و اوست که در این باره تصمیم می گیرد.

وی افزود که ائتلاف سائرون از هر تصمیمی که فرمانده کل نیروهای مسلح در این باره بگیرد حمایت می کند و تأکید کرد که نیروهای پیشمرگه نیروهای نظامی رسمی در کشور هستند و هیچ مشکلی در این تصمیم وجود ندارد.

او گفت که نیروهای پیشمرگه بخشی از منظومه دفاعی کشور هستند و از دولت مرکزی عراق حقوق دریافت می کنند و بازگشت آنها به کرکوک با هماهنگی بغداد انجام می شود.

الغریباوی تأکید کرد که چنین موضوعاتی باید به دور از دخالت های سیاسی باشد و فقط دستگاه های نظامی و امنیتی رسمی کشور درباره آن تصمیم بگیرند.

پیش از این برخی منابع غیر رسمی از توافق بغداد و اربیل برای بازگشت نیروهای پیشمرگه به کرکوک از هفته آینده خبر داده بودند.

نیروهای پیشمرگه در سال 2017 در پی برگزاری همه پرسی استقلال اقلیم کردستان، با ورود نیروهای ارتش عراق به کرکوک، که از مناطق مورد مناقشه میان بغداد و اربیل است، از این شهر اخراج شدند.

«مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق، نیز در هفته های اخیر تأکید کرد که حزب دموکرات کردستان حق دارد که دفاتر خود در کرکوک را بازیابد اما حضور آنها در کرکوک باید غیر مسلحانه باشد.

الکاظمی در مصاحبه با شبکه خبری کردزبان «روداو» که قرار است به‌زودی پخش شود تأکید کرد که هم‌اکنون در «عصر طلایی» روابط بغداد و اربیل به سر می‌بریم و افزود که برای یافتن راه حل بسیاری از مشکلات تلاش شده است.

او گفت که توافق بر سر بودجه 2021 موضوعی مثبت بود که جدیت طرفین برای حل مشکلات را نشان داد.

او گفت که باید حزب دموکرات کردستان مواضع خود در کرکوک را به حکم حقوق اجتماعی خود بازیابد اما این حضور بدون نیروهای مسلح باشد و افزود که کمیته‌ای برای تحویل دادن دفاتر حزبی حزب دموکرات در کرکوک به آنها تا پیش از انتخابات تشکیل شده است.

منبع
شفق نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا