سرخط خبرهاسیاسی

فرماندهی عملیات مشترک عراق: خرید جنگنده‌های جایگزینِ F-16 دشوار است

فرماندهی عملیات مشترک عراق دلایل دشوار بودن خرید جنگنده‌هایی به عنوان جایگزین جنگنده‌های F-16 را برشمرد.

میدل ایست نیوز: فرماندهی عملیات مشترک عراق دلایل دشوار بودن خرید جنگنده‌هایی به عنوان جایگزین جنگنده‌های F-16 را برشمرد.

سرلشکر تحسین الخفاجی سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک در گفت‌وگو با الفرات نیوز تصریح کرد: جنگنده‌های F-16 برای ما بسیار مهم است و ستون فقرات نیروی هوایی عراق به شمار می رود.

وی گفت: خرید جنگنده‌هایی از نوع دیگر در حیطه تخصص فرماندهی نیروی هوایی نیست چرا که این تصمیم، تصمیمی حاکمیتی است و خرید جنگنده‌های جدید علاوه بر اعتبارات مالی قابل توجه، نیازمند زیرساخت‌ها و آمادگی‌هایی است که احتمال دارد 5 سال زمان ببرد نظیر آموزش خلبابان، کادر فنی و مهندسی همچنین وضعیت اقتصادی کنونی کشور اجازه این کار را نمی دهد.

الخفاجی ادامه داد: در عین حال، جنگنده‌های F-16 اکنون با خلبانان، مهندسان و تکنسین‌های عراقی و در ارتباط با شرکت سازنده مشغول انجام ماموریت‌های خود است.

فرماندهی عملیات مشترک عراق پیش از این اذعان کرده بود که پس از خروج تکنسین‌های شرکت امریکایی لاکهید مارتین از پایگاه هوایی بلد در استان صلاح الدین در یازدهم ماه جاری، عملیات تجهیز و نگهداری جنگنده‌های F-16 تاثیر گذاشته است.

در همین رابطه، «علی الغانمی»، عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق گفته بود: عراق 34 فروند جنگنده‌های F-16 در اختیار دارد که در مقایسه با مساحت عراق و حجم چالش‌های امنیتی پیش رو کافی نیست و باید جنگنده‌های بیشتری از انواع مختلف خریداری کنیم.

وی اظهار داشت: تنوع‌بخشی به منابع تسلیحاتی امری مثبت است اما عراق برنامه‌ای برای تغییر روند تسلیح نیروی هوایی خود ندارد و بودجه و اعتبارات مالی کافی برای این منظور در نظر نگرفته است.

منبع
الفرات

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا