خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

عراق آماده تظاهراتی گسترده با شعار «چه کسی مرا کشت؟» می شود

فعالان مدنی در عراق خود را برای تظاهرات گسترده در بغداد که قرار است فردا با شعار «چه کسی مرا کشت؟» (من قتلنی؟) برگزار شود آماده می کنند.

میدل ایست نیوز: فعالان مدنی در عراق خود را برای تظاهرات گسترده در بغداد که قرار است فردا (سه شنبه 25 مه) با شعار «چه کسی مرا کشت؟» (من قتلنی؟) برگزار شود آماده می کنند.

از دو هفته پیش که شهر کربلا شاهد ترور «ایهاب الوزنی»، فعال مدنی در کربلا، بود فعالان مدنی از پای ننشستند و به تلاش ها و فراخوان خود برای راه اندازی موج تازه ای از تظاهرات با هدف مجبور کردن حکومت عراق به عمل به مسئولیتش در برخورد با قاتلان فعالان مدنی ادامه دادند.

در روزهای اخیر خیابان های بسیاری از شهرهای عراق شاهد پخش پوستری با عکس «ایهاب الوزنی» بود که بر آن عبارت «چه کسی مرا کشت؟» دیده می شود.

این در حالی است که با وجود این تبلیغات گسترده روند ترور فعالان مدنی متوقف نشده است. در تازه ترین مورد، روز گذشته «عماد العیکلی»، از فعالان تظاهرات در استان ذی قار، در مرکز شهر ناصریه، از یک ترور جان سالم به در برد.

براساس گزارش منابع عراقی، خودرو حامل العکیلی که سه نفر دیگر نیز در آن با وی همراه بودند هدف انفجار یک بمب کنار جاده ای قرار گرفت و باعث شد که او و سه همراهش زخمی و به بیمارستان منتقل شوند.

روز شنبه (22 مه) نیز هشام المشهدانی، عضو ائتلاف عزم، نیز در حادثه ترور در بغداد جان باخت.

بسیاری از ناظران پیش بینی می کنند که میدان های تظاهرات در بغداد و دیگر شهرهای جنوبی عراق شاهد حضور گسترده معترضان باشد و این نگرانی وجود دارد که این تظاهرات موجب درگیری های تازه ای میان فعالان تظاهرات و نیروهای امنیتی بشود.

«حازم هاشم»، فعال مدنی و آکادمیک در استان ذی قار، می گوید که مطالبات اصلی تظاهرات که شامل اشتغال و خدمات می شود هنوز به قوت خود باقی است و تلاشی برای تأمین این مطالبات دیده نمی شود.

به نظر وی، همه آنچه موجب تظاهرات اکتبر 2019 شد همچنان به جای خود هست به خصوص که با افزایش دمای هوا مشکل برق و کمبود خدمات بار دیگر نمایان شده است و این سرخوردگی موجبات به خشونت کشیده شدن تظاهرات را فراهم می کند.

از سوی دیگر، برخی گروه های سیاسی نزدیک به گروه های مسلح به دولت درباره برخورد با این تظاهرات هشدار داده و بار دیگر گفتمان تهدید و خائن و وابسته به بیگانه شمردن معترضان را پیش گرفته اند. اظهاراتی که از مرحله تازه ای از تنش میان نیروهای مدنی و گروه های مسلح در عراق، که متهمان اصلی کشتار معترضان و فعالان مدنی هستند، خبر می دهد.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا