اقتصادیخبر اولسیاسی

عمان و ترکیه؛ از نزدیکی روابط و همکاری مشترک تا جذب سرمایه گذاری‌ها

روابط ترکیه و عمان، در دوره آتی به دلایل سیاسی، اقتصادی و استراتژیک، چشم اندازهای گسترده ای خواهد داشت.

میدل ایست نیوز: روابط ترکیه و عمان طی دوره اخیر با تکیه بر سال های متمادی دوستی و همکاری مشترک در زمینه های مختلف و پرونده ها و مسائل متعدد، پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است.

به نظر می رسد «هیثم بن طارق آل سعید»، سلطان جدید عمان با استراتژی جدیدی سعی در توسعه روابطش با کشورهای منطقه به خصوص کشورهای مؤثر در خاورمیانه دارد.

اقتصاد دروازه بسیار مهمی است که همه کسانی که به دنبال بهبود روابط در سطح بالاتری هستند، به آن ورود می کنند؛ مسقط نیز به دنبال تحقق چشم انداز راهبردی 2040 است که برای تحقق آن به شراکت متنوع با کشورهای منطقه و خارج منطقه دارد.

همکاری اقتصادی

روابط سیاسی بین دو کشور به زمان امپراطوری عثمانی یعنی بیش از 3 قرن گذشته باز می گردد اما روابط دو کشور در زمان جمهوریت ترکیه پیشرفت کرده و طی دو دهه گذشته شاهد پیشرفت قابل ملاحظه ای بود؛ مساله ای که بازتاب مثبتی بر بسیاری از پرونده های مشترک داشته است.

از سال 2017، روابط بین عمان و ترکیه، شاهد نزدیکی بی سابقه ای بوده و رایزنی های سیاسی که در کمتر از یک دهه گذشته نسبتا دچار افت شده بود، مجددا احیا شد.

روابط دو کشور در سال 2020 نیز از جوانب مختلف سیاسی، نظامی و امنیتی بهبود یافت و این نزدیکی روابط در زمینه اقتصادی و تجاری نمود بیشتری پیدا کرد به خصوص با توجه به اینکه دولت عمان سعی دارد از طریق نهادهای مختلفش و همانند سایر کشورهای عضو شورای همکاری، تکیه بر درآمدهای نفتی و انرژی را کاهش دهد و ضمن متنوع کردن اقتصاد خود، وضعیت شهروندانش را بهبود بخشد.

ترکیه از کشورهای پیشرفته دارای رشد اقتصادی در جهان به شمار می رود و جزء 20 کشور قوی از لحاظ اقتصادی در جهان است، و این بدان معناست که تعامل عمان با ترکیه به نفع هر دو کشور است.

حجم سرمایه گذاری های ترکیه در عمان به 8 میلیارد دلار می رسد و 20 شرکت در زمینه ساخت و ساز در عمان فعالیت می کنند و در مقابل 11 شرکت عمانی نیز در ترکیه مشغول به فعالیت در زمینه معدن، واردات، صادرات و املاک هستند و حجم سرمایه گذاری آنها به حدودا 10 میلیون دلار می رسد.

از طرفی دیگر ترکیه یکی از نخستین مقاصد گردشگری خارجی برای عمانی ها به شمار می رود، از آنجا که ترکیه مزایایی دارد که آن را از بهترین مناطق گردشگری در جهان کرده است.

همکاری بین ترکیه و عمان فقط به تجارت کالا و سرمایه گذاری و گردشگری خلاصه نمی شود بلکه بخش مهمی از همکاری دوجانبه ترکیه و عمان به خرید تجهیزات نظامی و اسلحه مربوط می شود که نشان دهنده روابط قوی بین طرفین است.

در سال 2011، آنکارا و مسقط یادداشت تفاهمی در زمینه نظامی امضا کردند و سپس دولت عمان شروع به خرید تجهیزات نظامی ترکیه شامل خودروهای زرهی و جنگی و سیستم های تسلیحاتی کرد.

عمان در سال 2018، در جایگاه سومین کشور جهان که نزدیک به 150.5 میلیون دلار از ترکیه سلاح وارد می کند، قرار گرفت. در سال 2020 نیز طی یک پروژه مشترک با شرکتی عمانی برای افزایش حجم صادرات دفاعی ترکیه به عمان، یک شعبه از شرکت هافلسان ترکیه متخصص در زمینه صنایع الکترونیکی و هواپیمایی در عمان افتتاح شد.

جذب سرمایه گذاری های ترکیه

روابط سیاسی و توافق بین طرفین در بسیاری از پرونده ها نظیر استقبال مفتی عمان از تبدیل ایاصوفیه از موزه به مسجد و ابراز همدلی و همراهی با ملت ترکیه در زمان کودتای ناکام در ترکیه در سال 2016، بازتاب مثبتی بر همکاری و جذب سرمایه های ترکیه برای عمان داشت.

سلطان هیثم بن طارق نیز در تماسی تلفنی با «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه ضمن تبریک عید قربان (2020)، مسائل منطقه ای و بین المللی و روابط دوجانبه را بررسی کرد.

سفر «مولود چاوش اوغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه به مسقط در فوریه 2021 نیز نشان دهنده روابط گسترده دو کشور در جوانب اقتصادی و تجاری است.

دولت عمان در 24 مه 2021 هم توافقنامه ای با یک هیئت تجاری ترکیه ای با هدف جذب سرمایه های ترکیه در منطقه اقتصادی الدقم عمان در چارچوب تقویت همکاری اقتصادی بین دو کشور امضا کرد.

دولت عمان سعی دارد منطقه الدقم را به منطقه ای اقتصادی، لجستیکی و گردشگری تبدیل کند.

چشم اندازهای امیدوار کننده

«سامر عمران»، پژوهشکر در زمینه اقتصادی سیاسی معتقد است که روابط ترکیه و عمان، در دوره آتی به دلایل سیاسی، اقتصادی و استراتژیک، چشم اندازهای گسترده ای خواهد داشت.

وی در گفت وگویی با پایگاه خبری «الخلیج آنلاین» گفت: دولت عمان قصد دارد در زمینه های سیاسی مختلفی که در دوره سلطان قابوس، عمان به آن ورود نکرده، وارد شود که برای این کشور منافع و سودهایی در کوتاه و بلند مدت خواهد داشت و اگر برخی مشکلات نیز برای عمان به وجود بیاورد، نفع آن بیشتر است.

عمران تاکید کرد که رابطه با ترکیه مهم است، مسقط از تجربه های مهم ترکیه در دو دهه گذشته در زمینه رشد و ورود به بازارهای جهانی استفاده می کند و ترکیه نیز از منافع همکاری با یک کشور دیگر از شورای همکاری در کنار قطر و کویت بهره مند می شود.

وی افزود که بازارهای عمان از لحاظ سرمایه گذاری هنوز همانند زمینی بکر است و مانند سایر کشورهای عضو شورای همکاری بازارهای عمان باز نبوده است.

به گفته این پژوهشگر در زمینه اقتصاد سیاسی، دوره آتی روابط ترکیه و عمان، شاهد امضای توافقنامه ها و یادداشت های تفاهم بسیاری بین دو طرف به خصوص در زمینه های اقتصادی خواهد بود.

عمران گفت که به احتمال زیاد دولت عمان هم شهروندانش را به سرمایه گذاری در ترکیه تشویق خواهد کرد همانطوری که به صورت غیرمستقیم شهروندان را به گردشگری در ترکیه تشویق کرد و این مساله امکان جذب سرمایه های متقابل بین طرفین را افزایش می دهد.

همچنین بخوانید

تسهیلات پرداختی برای معاملات اسلحه؛ شیوه حمایت ترکیه و بریتانیا از عمان

منبع
الخلیج آنلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا