خبر اولسیاسی

«نتانیاهو» خشمگین از توافق «بنت» و «لاپید»

براساس توافق بنت و لاپید، بنت تا سپتامبر 2023 به نخست وزیری اسرائیل می رسد و پس از آن تا نوامبر 2025 لاپید نخست وزیری را بر عهده می گیرد.

میدل ایست نیوز: در تازه ترین تحول مربوط به بحران سیاسی اسرائیل، «نفتالی بنت»، رهبر حزب راستگرای افراطی «یمینا» ائتلاف با «یائر لاپید»، مأمور تشکیل کابینه در اسرائیل، را پذیرفت.

به گزارش «کانال 12» اسرائیل، این ائتلاف امروز یا فردا رسما اعلام خواهد شد.

پیش از این نیز حزب کار اسرائیل نیز به ائتلاف «تشکل تغییر» به ریاست لاپید برای تشکیل دولت جدید پیوسته بود.

بنت در دیدار خود با لاپید تأکید کرد که با وی در روند رایزنی ها برای «تشکیل دولتی که هردوی ما ریاست آن را داشته باشیم» همکاری می کند.

براساس توافق بنت و لاپید، بنت تا سپتامبر 2023 به نخست وزیری اسرائیل می رسد و پس از آن تا نوامبر 2025 لاپید نخست وزیری را بر عهده می گیرد.

این گزارش افزوده که اعضای حزب یمینا ازجمله «ایلیت شاکد»، عضو شاخص حزب، چندان تمایلی به این ائتلاف ندارند.

در این گزارش تأکید شده که شاکد همچنان ترجیح می دهد که دولتی از احزاب دست راستی تشکیل شود و لاپید از ائتلاف دولتی بیرون گذاشته شود و در این راستا خواستار پذیرش پیشنهاد لیکود به ریاست نتانیاهو برای تشکیل ائتلاف انتخاباتی در انتخابات تازه است.

با این همه، احتمال نخست وزیر شدن مجدد نتانیاهو بسیار ضعیف است.

لاپید که در 5 مه مأمور تشکیل کابینه در اسرائیل شد پنج روز پیش از پایان مهلتش برای معرفی کابینه، با احزاب «اسرائیل بیتنو» (اویگدور لیبرمن) و «مرتس» هم به توافق رسیده است.

از سوی دیگر، نتانیاهو نیز به فعالیت های خود ادامه می دهد و در این راستا به گدعون ساعر، عضو جدا شده از لیکود که حزب تازه ای تأسیس کرده پیشنهاد نخست وزیری دوره ای را داده است با این شرط که نخست وزیری ساعر قبل از نتانیاهو باشد.

نتانیاهو در واکنش به توافق لاپید و بنت برای تشکیل دولت نیز آن را «فریبکاری باورنکردنی» خواند و گفت که بنت همه قول و قرارهای چند هفته پیش را به روشنی نقض کرده است.

نتانیاهو پیش از این برای بار سوم در دو سال گذشته نتوانسته بود کابینه خود را معرفی کند و تلاش می کند که کار را به برگزاری پنجمین انتخابات در اسرائیل طی دو سال گذشته برساند.

منبع
اسپوتنیک

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا