سرخط خبرهاسیاسی

رایزنی هیات سیاسی جریان صدر با رهبران حزب دموکرات کردستان؛ احتمال ائتلاف قوت گرفت

هیات سیاسی جریان صدر در سفر به اربیل با رهبران حزب دموکرات دیدار و درباره مناسبات دوجانبه و تحولات عراق از جمله انتخابات پیش رو رایزنی کرد.

میدل ایست نیوز: «نچیروان بارزانی»، رئیس اقلیم کردستان عراق و نائب‌رئیس حزب دموکرات امروز در اربیل با هیات جریان صدر به ریاست «نصار الربیعی» دیدار و گفت‌وگو کرد.

ریاست اقلیم کردستان عراق در بیانیه‌ای تصریح کرد: در دیدار با هیات سیاسی جریان صدر که شماری از اعضای دفتر سیاسی حزب دموکرات کردستان هم حضور داشتند، دو طرف درباره آخرین تحولات عراق، فرایند سیاسی، انتخابات آتی و پیش‌بینی‌ها درباره نقشه سیاسی آتی عراق و مناسبات اربیل-بغداد و پاره‌ای از مسائل مورد اهتمام مشترک رایزنی کردند.

بر اساس بیانیه ریاست اقلیم کردستان، دیدگاه‌های دو طرف درباره اینکه فرایند سیاسی در عراق پس از گذشت 18 سال از آزادسازی کشور، وارد مرحله و شرایط جدیدی شده و باید به الزامات مرجله کنونی و خواسته‌های ملت عراق پاسخ داد، توافق نظر داشتند و و اینکه برای تحقق آینده‌ای بهتر باید همگان از اشتباهات و نواقص گذشته درس بگیرند همچین گروه‌های و طیف‌های مختلف باید برای دستیابی به تفاهم مشترک و تقویت شراکت، امنیت و ثبات و زندگی آسوده‌تر برای شهروندان همکاری و تلاش کنند.

هیات سیاسی جریان صدر ضمن ابراز خوشحالی از سفر به اربیل و دیدارهای انجام شده، اظهار امیدواری کرد که طیف‌ها و گروه‌های مختلف عراقی از طریق شراکت و همکاری به سمت آینده‌ای بهتر از همه ابعاد برای کشور گام بردارند.

هیات سیاسی جریان صدر پیش از این با «مسعود بارزانی»، رئیس حزب دموکرات کردستان نیز دیدار و درباره وضعیت سیاسی عراق و چالش‌های پیش روی فرایند سیاسی، مناسبات اربیل وبغداد، انتخابات آتی و خواسته‌های ملت عراق در مرحله پیش رو گفت‌وگو کرده بود.

دو طرف در این دیدار تاکید کردند وجود طیف‌ها و گروه‌های مختلف در عراق نتیجه یک تصمیم سیاسی نبوده بلکه دارای ریشه‌های تاریخی است و احترام به شراکت و اعتمادسازی میان گروه‌ها و ایجاد مرحله‌ای مختلف در فرایند سیاسی، امری ضروری است.

دو طرف در پایان بر لزوم استفاده از تجربیات گذشته و اینکه برنامه‌های اصلی گروه‌ها باید برای خدمت‌رسانی به مردم باشد، تاکید کردند و اظهار داشتند: بر سر تداوم مناسبات و همکاری مشترک برای تصحیح روند سیاسی اتفاق‌نظر داشتیم.

پیش از این، یک سیاستمدار کرد خبر داده بود که توافق حزب دموکرات کردستان به ریاست مسعود بارزانی با مقتدی صدر و جریان سیاسی وابسته به وی در انتخابات پیش رو به مراحل پایانی رسیده است.

«غیاث السورجی»، عضو اتحادیه میهنی کردستان، در گفت وگو با پایگاه عراقی «العالم الجدید» تأکید کرد که اطلاعات موجود نشان دهنده نشست ها و دیدارها و مذاکرات نمایندگانی از حزب دموکرات و جریان صدر برای تشکیل ائتلافی در انتخابات آینده یا پس از اجرای آن است و افزود که این در فضای سیاسی موضوعی کاملا طبیعی است.

او گفت که هنوز مشخص نیست که این توافق به چه شکل خواهد بود و افزود که این اطلاعات را از یک عضو دفتر سیاسی حزب دموکرات دریافت کرده است.

وی افزود که ائتلاف اتحادیه میهنی با نیروهای سیاسی عرب شیعه یا سنی و به طور خاص با جریان حکمت ملی به ریاست سیدعمار الحکیم هم بسیار محتمل است.

همزمان یک منبع آگاه به این پایگاه خبر داد که نمایندگان صدر و بارزانی تاکنون دست کم 14 جلسه و دیدار داشته اند و به اعلام ائتلاف بسیار نزدیک اند.

منبع
شفق نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا