خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

گمانه زنی ها درباره اظهارات «جبران باسیل» پیرامون سلاح حزب الله

«جبران باسیل» تأکید کرد که وجود سلاحی غیر از سلاح ارتش لبنان وضعیتی طبیعی نیست و این وضعیت استثنائی نباید ادامه پیدا کند.

میدل ایست نیوز: اظهارات «جبران باسیل»، رئیس جریان ملی آزاد، که متحد سیاسی حزب‌الله شمرده می‌شود بار دیگر موضوع پیمان سیاسی حزب‌الله با جریان ملی آزاد را به مسئله‌ای جنجالی در لبنان تبدیل کرده است.

باسیل روز گذشته طی اظهاراتی تأکید کرد که توافق‌نامه امضاشده میان حزب‌الله و میشل عون در سال 2006 توانست مانع از شکل‌گیری فتنه در لبنان شود اما نتوانست به ساخت حکومت در لبنان کمک کند.

او در بخش جنجالی‌ سخنانش تأکید کرد که وجود سلاحی غیر از سلاح ارتش لبنان وضعیتی طبیعی نیست و این وضعیت استثنائی نباید ادامه پیدا کند.

این سخن در حالی مطرح شده که رسانه‌های لبنانی خبر داده‌اند که باسیل تحت فشار حزب‌الله برای پذیرش طرح رئیس مجلس لبنان و نشان دادن انعطاف جهت تشکیل دولت لبنان است.

منابع نزدیک به حزب‌الله از واکنش نشان دادن به اظهارات باسیل خودداری و تأکید کرده‌اند که این اولین باری نیست که وی چنین مواضعی را مطرح می‌کند و آخرین بار هم نخواهد بود اما موضع سیاست‌ حزب‌الله واکنش نشان دادن به مواضع رسانه‌های نیست.

با وجود این، منابع نزدیک به جریان ملی آزاد تأکید کرده‌اند که این سخنان به معنای اختلاف میان این جریان با حزب‌الله نیست و اظهارات باسیل درباره سلاح حزب‌الله با پذیرش اینکه این سلاح از موجودیت لبنان دفاع کرد منافاتی ندارد.

این منابع افزوده‌اند که بحث درباره استراتژی دفاعی در سایه مشکلات اقتصادی و سیاسی و اجتماعی امروز لبنان بحثی ثانوی است.

«قاسم قصیر»، تحلیلگر سیاسی لبنانی، می‌گوید که باسیل با این اظهارات در پی حفظ همه گزینه‌ها برای خود و ارسال پیام به طرف‌های داخلی و خارجی است.

به نظر قصیر، باسیل می‌خواهد که در عین حفظ روابط خوب خود با حزب‌الله، به طرف‌های خارجی هم پیغام بفرستد که آماده همکاری است.

جدا از این نیروهای سیاسی لبنان تماس‌های گسترده‌ای را آغاز کرده‌اند و بسیاری انتظار دارند که به تعبیر رئیس مجلس لبنان هفته جاری هفته‌ای «سرنوشت‌ساز» برای تشکیل دولت جدید در لبنان باشد.

جوزف القصیفی، روزنامه‌نگار پیش‌کسوت لبنانی، پس از دیدار با «نبیه بری»، رئیس مجلس لبنان، به نقل از وی خبر داد که این هفته را هفته‌ای سرنوشت‌ساز برای تشکیل دولت لبنان می‌داند چون دیگر امکان تحمل این وضعیت وجود ندارد.

القصیفی تأکید کرد که موانع باقی‌مانده در مسیر تشکیل دولت همگی داخلی هستند و همه طرف‌های خارجی در پی کمک به لبنان‌اند به شرط آنکه اول لبنان در پی کمک به خودش برآید.

او افزود که مشکلات لبنان صددرصد داخلی است و مایه تأسف است که کشورهای عربی و کشورهای منطقه و جهان با لبنان مهربان‌ترند تا نیروهای سیاسی‌اش.

بری در این دیدار ابراز خوش‌بینی کرده که نتایج تماس‌ها و رایزنی‌ها مثبت باشد و یک دو مانع بیشتر در راه نیست که آنها هم برطرف خواهد شد.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا