خبر اولسیاسینگاه خاورمیانه

نگاهی به روابط ریشه دار و همکاری مستحکم نظامی بین قطر و عمان

قطر و عمان یکی از قوی ترین روابط استراتژیک را دارند که برادری مستحکم و هماهنگی آنها در همه زمینه ها، این روابط را به هم پیوند داده است.

میدل ایست نیوز: قطر روابط نظامی پیشرفته ای با عمان دارد و روابط دو طرف با امضای توافقنامه های امنیتی و نظامی متعدد در راستای خدمت به وطن به اوج خود رسیده است.

دو کشور به تداوم روابط نظامی دوجانبه از طریق سفرهای متقابل فرماندهان نظامی و مکاتبه بین فرماندهان دو کشور اهتمام دارند که آخرین آن، نامه «خالد العطیه»، وزیر دفاع قطر به «محمد بن ناصر الزعابی»، دبیرکل وزارت دفاع عمان در رابطه با همکاری نظامی بین دو کشور بود.

الزعابی این نامه را به نیابت از معاون نخست وزیری در امور دفاعی عمان و در دیدار با «راشد سعید الخیارین»، کاردار سفارت قطر در عمان تحویل گرفت.

دو طرف در این دیدار به بررسی روابط خوب بین دو کشور برادر پرداختند و درباره برخی مسائل دارای اهمیت مشترک رایزنی کردند.

قطر روابط مستحکمی با عمان دارد و این روابط پس از استقلال یافتن قطر در همه زمینه ها گسترش یافت؛ در سال 1973 نخستین سفیر قطر در مسقط تعیین شد و در سال 1974 نخستین سفیر عمان در قطر استوارنامه خود را تحویل داد.

روابط دوجانبه قطر و عمان، دارای ثبات و شکوفایی است و به صورت پیوسته سفرهای متقابل فرماندهان دو کشور و مقامات بلندپایه برای تقویت همکاری دوجانبه و گسترش آن ادامه دارد.

در همین راستا، «صالح المطیری»، رئیس مرکز پژوهش های سیاسی و استراتژیک «مدار» تاکید می کند که روابط قطر و عمان به صورت کلی از اوایل دهه 70 میلادی دارای استحکام و انسجام است علاوه بر اینکه در برخی جوانب از جمله تجارت و سرمایه گذاری دارای هماهنگی است که طی سال های شاهد روند فزاینده ای بوده است.

وی در گفت وگویی با پایگاه خبری «الخلیج آنلاین» گفت: بین رهبران سیاسی قطر و عمان و مردم دو کشور هم هماهنگی وجود دارد.

به گفته المطیری، روابط قوی بین قطر و عمان با هماهنگی و توافق نظامی بین دو طرف با هدف حفاظت از مسیرهای دریایی و مشخصا قطر به اوج خود رسید علاوه بر اینکه روابط اقتصادی بین دو کشور نیز نیاز به گسترش دارد.

المطیری همچنین بر لزوم روابط نظامی و امنیتی بین دو کشور در راستای تداوم همکاری بین کشورهای عضو شورای همکاری تاکید کرد.

روابط استراتژیک

«هشام خریسات»، کارشناس مسائل نظامی تاکید می کند که قطر و عمان یکی از قوی ترین روابط استراتژیک را دارند که برادری مستحکم و هماهنگی آنها در همه زمینه ها، این روابط را به هم پیوند داده است.

به گفته خریسات، روابط عمان و قطر، الگویی واقعی از استحکام روابط بین المللی بین کشورهای دوست است به گونه ای که شراکت این دو کشور به همه زمینه ها رسیده و موجب افزایش همکاری مثمر ثمر و جدی بین دو کشور شده است.

خریسات توضیح داد که روابط مستحکم بین دو کشور در زمان سلطان قابوس بن سعید برجسته شد و این موضوع به خوبی از حجم ناراحتی و اندوه قطر پس از فوت سلطان قابوس در 11 ژانویه 2020 پیداست.

به گفته این کارشناس نظامی، ارتش سلطنتی عمان، نیرویی مدرن، پیشرفته و یکپارچه در ساخت، تسلیحات و سازماندهی است که در ردیف خود پیاده نظام، زرهی، توپخانه، سامانه پدافند دفاع هوایی و سایر سلاح های اداری را شامل می شود.

وی معقتد است که ارتش سلطنتی عمان به دلیل مراقبت مداوم از آموزش، نوسازی و توسعه سطح پرسنل و تجهیزات، به توانایی جنگیدن مجهز است، این ارتش در سال 1907 تاسیس شد و یک نیروی پیاده نظام کوچک به نام مسقط بود و در آن زمان وظیفه دیگری جز حفاظت از منطقه مسقط نداشت، سپس گسترش یافت و در سال 1921 به نیروی پیاده نظام مسقط نامگذاری شد.

توسعه روابط

روابط نظامی بین دوحه و مسقط طی دوره گذشته شاهد پیشرفت قابل ملاحظه ای بوده که آخرین آن نشست و مذاکرات نظامی بین وزرای دفاع عمان و قطر است که به تقویت زمینه های همکاری نظامی پرداختند.

خالد العطیه، وزیر دفاع قطر در اواخر سپتامبر 2019 با بدر بن سعود بن حارب البوسعیدی، وزیر دفاع عمان در مسقط دیدار و گفت وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عمان و قطر، دو طرف در مقر وزارت دفاع عمان به بررسی روابط تاریخی بین نیروهای مسلح دو کشور علاوه بر همکاری موجود بین وزارت دفاع قطر و عمان و راه های تقویت آن پرداختند.

علاوه بر دیدار مذکور، در ژانویه 2020 نیز «غانم بن شاهین الغانم»، رئیس ستاد نیروهای مسلح قطر و «شامس محمد هدیب الحبسی»، معاون رئیس ستاد نیروهای مسلح عمان در دوحه دیدار و گفت وگو کردند.

در هر یک از این دیدارها، روابط نظامی دارای اهمیت مشترک بین دو کشور برادر و راه های تقویت و توسعه مورد بررسی قرار می گیرد.

در آوریل 2019 هم «فهد بن مبارک الخیارین»، فرمانده دانشکده نظامی احمد بن محمد قطر با هئیتی از دانشکده فرماندهان و ستاد عمان به ریاست عبدالله بن سالم المحاربی، دیدار کرد و دو طرف درباره همکاری بین دو کشور در زمینه آکادمیک رایزنی کردند.

عمان در مه 2019 میزبان نشستی مشورتی کمیته عالی نظامی روسای ستاد ارتش های کشورهای عضو شورای همکاری با حضور قطر بود.

روابط ریشه دار

نجیب بن یحیی البلوشی، سفیر عمان در دوحه در راستای تاکید بر قدرت روابط بین دو کشور، بر روابط قوی بین قطر و عمان تاکید کرد و آن را ریشه دار در طول تاریخ و مبتنی بر اعتماد، همکاری و احترام متقابل خواند.

البلوشی در ماه نوامبر سال گذشته در جمع اصحاب مطبوعات گفت: روابط بین دو کشور مبتنی بر اعتماد است، و یک الگوی مثال زدنی محسوب می شود و پیوسته شاهد پیشرفت و گسترش در زمینه های مختلف برای تحقق یافتن دیدگاه رهبران حکیم دو کشور است.

وی بیان کرد که اقدام برای گسترش بیشتر همکاری همه جانبه بین دو کشور ادامه دارد.

از طرفی دیگر «جاسم بن عبدالرحمن آل ثانی»، سفیر قطر در عمان تصریح کرد که روابط بین دو کشور از ابتدا نمونه و مستحکم بوده و در امتداد همبستگی قبیله ای، ازدواج و برادری مستحکم، گسترش می یابد.

وی در سخنرانی خود در مه 2020، گفت که بین دو کشور در همه زمینه ها هماهنگی و نسبت به مسائل منطقه ای و بین المللی، دیدگاه های نزدیک وجود دارد.

سفیر قطر در عمان اشاره کرد که روابط دو کشور با توجه به بهره مندی از منابع طبیعی، صنایع پیشرفته و اقتصاد قوی علاوه بر موقعیت جغرافیایی نزدیک و روابط تاریخی مستحکم، به سمت نزدیکی و گشایش بیشتر پیش خواهد رفت.

همچنین بخوانید

قطر و عمان؛ تفاهمات نظامی و تقویت مناسبات دو کشور

منبع
الخلیج آنلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا