خبر اولسرخط خبرهاسیاسیعکس

خانواده شهدای کشتار اسپایکر در سالروز حادثه در این پایگاه حاضر شدند + تصاویر

صدها تن از خانواده‌های شهدای حادثه اسپایکر با حضور در محل این حادثه در شهر تکریت یاد در سالروز این جنایت، یاد شهدا را گرامی داشتند.

میدل ایست نیوز: صدها تن از خانواده‌های شهدای حادثه اسپایکر با حضور در محل این حادثه در شهر تکریت یاد در سالروز این جنایت، یاد شهدا را گرامی داشتند.

کشتار در پایگاه هوایی اسپایکر، کشتاری جمعی است که به‌دست تروریست‌های داعش و بقایای حزب بعث در پایگاه هوایی اسپایکر در تکریت عراق در فاصلهٔ ۱۱–۱۵ ژوئن ۲۰۱۴ میلادی به‌وقوع پیوست.

در زمان یورش حدود 4 هزار دانشجوی نظامی غیرمسلح در پایگاه حضور داشتند؛ از این میان 2هزار دانشجوی شیعه غیرمسلح این پایگاه هوایی به‌طور جمعی قتل‌عام شدند.

وزارت بهداشت عراق، آمار رسمی کشته‌شدگان در این جنایت را ۱۹۰۷ نفر گزارش کرده‌است. نیروهای داعش پس از قتل قربانیان، که غالباً دانشجویان نظامی زیر ۲۰ سال بودند، آنان را به درون رودخانه انداختند یا در گورهای دسته‌جمعی جدا از هم دفن کردند.

پس از این واقعه، دولت عراق در زمینه یافتن اجساد و دستگیری متهمان، تلاش‌های بسیاری کرد که به یافتن گورهای دسته‌جمعی متعددی در اطراف منطقه کاخ ریاست جمهوری در تکریت و پایگاه اسپایکر شد.

همچنین تعدادی از متهمان دستگیر و پس از محاکمه به اعدام محکوم شدند. دولتمردان عراقی همواره تأکید بر رسیدگی دقیق و شفاف به پرونده این کشتار بوده‌اند.

در ماه گذشته «کریم اسعد احمد خان»، مشاور ویژه حقوقی سازمان ملل و رئیس برنامه تحقیق درباره جنایات گروه تروریستی داعش (UNITAD) با انتشار گزارش ششم خود درباره جنایات داعش، تأکید کرد که این گروه تروریستی در حق شیعیان مرتکب جنایت جنگی تشویق به نسل کشی و در حق ایزدیان سنجار مرتکب نسل کشی شده است.

براساس بیانیه رسمی UNITAD کریم خان در گزارش خود تأکید کرده که با تحقیقات جنائی مستقل «شواهد روشن و متقاعدکننده ای درباره ارتکاب جنایت نسل کشی علیه ایزدیان به عنوان یک گروه دینی» به دست آمده و داعش دست به نسل کشی و قتل و تجاوز و شکنجه و به بردگی کشیدن و دیگر جنایات جنگی و ضد انسانی در حق ایزدی ها انجام داده است.

در این گزارش، درباره اعدام دسته جمعی کارکنان و کادرهای بی پناه در نیروگاه هوایی اسپایکر در تکریت که اکثریت آنها شیعه بوده اند تأکید شده که تیم تحقیقاتی «شواهد مصور و ویدئویی در اختیار دارد که نشان دهنده جرم تشویق و مباشرت به نسل کشی علیه مسلمانان شیعه است» و در فیلم ها به روشنی از تروریست ها شنیده می شود که درباره شیعیان می گویند «هرجا آنها را یافتید بکشیدشان».

این گزارش تأکید کرده که شواهد و مدارک موجود نشان می دهد که این حملات در حد جنایت جنگی بوده و با کشتار و شکنجه و رفتار وحشیانه و تعرض به کرامت انسانی بوده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا