اقتصادیخبر اولسرخط خبرها

تلاش عراق برای توقف واردات مشتقات نفتی تا 2023

وزیر نفت عراق تأکید کرد که وزارتش در پی کاهش 50 درصدی واردات سوخت تا پایان سال جاری و توقف کامل واردات آن تا 2023 است.

میدل ایست نیوز: وزیر نفت عراق در مراسم افتتاح یک واحد تولید بنزین تأکید کرد که وزارتش در پی کاهش 50 درصدی واردات سوخت تا پایان سال جاری و توقف کامل واردات آن تا 2023 است.

عراق در تازه‌ترین گام برای کاهش واردات مشتقات نفتی خود می‌کوشد که با افتتاح پالایشگاه مهم کربلا توان پالایشی خود را که هم‌اکنون 700 هزار بشکه در روز است به بیش از یک میلیون بشکه در روز برساند.

عراق هم اکنون 10 میلیون لیتر بنزین معادل 600 هزار بشکه وارد می‌کند.

روز شنبه وزیر نفت عراق دو واحد تولید هیدروژن و تصفیه بنزین در منطقه الدوره را افتتاح کرد که توان پالایشی عراق را 14 هزار بشکه معادل یک میلیون لیتر در روز افزایش می‌دهد تا توان تولیدی پالایشگاه الدوره به 4 میلیون لیتر برسد.

او در این مراسم تأکید کرد که این پروژه کمک بسیاری به کاهش واردات و صرفه‌جویی در منابع ارزی می‌کند و افزود که این وزارتخانه با افتتاح چند پروژه مهم در این عرصه تلاش می‌کند که نسبت واردات سوخت را تا پایان سال جاری 50 درصد کاهش دهد و تا 2023 متوقف کند.

وزیر نفت عراق افزود که در یک ساله اخیر در واردات مشتقات نفتی 2 میلیارد دلار صرفه‌جویی شده است. گزارش عملکرد سالانه دولت عراق نیز که هفته گذشته منتشر شد نشان‌دهنده کاهش واردات مشتقات نفتی به یک سوم است.

عراق با در تولید 692 هزار بشکه مشتقات نفتی در پالایشگاه‌های خود در رتبه پنجم جهان قرار دارد و این حجم از تولید فقط یک سوم نیاز داخلی‌اش را برآورده می‌کند.

در رتبه اول تولید مشتقات نفتی عربستان سعودی با تولید 3 میلیون بشکه در روز و سپس ایران با تولید حدود 2.2 میلیون بشکه در روز و سپس امارات و کویت جای دارند.

منبع
یس عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا