اقتصادیخبر اولسرخط خبرهاسیاسی

عراق: شرکت «روس اتم» مجری پروژه ساخت راکتورهای هسته‌ای خواهد بود

رئیس سازمان تنظیم منابع رادیواکتیو عراق اعلام کرد شرکت دولتی «روس اتم» روسیه به اجرای پروژه ساخت راکتورهای هسته‌ای برای تولید انرژی در عراق اقدام خواهد کرد.

میدل ایست نیوز: «کمال حسین لطیف»، رئیس سازمان تنظیم منابع رادیواکتیو عراق اعلام کرد شرکت دولتی «روس اتم» روسیه به اجرای پروژه ساخت راکتورهای هسته‌ای برای تولید انرژی در عراق اقدام خواهد کرد.

لطیف در گفت‌وگویی مطبوعاتی تصریح کرد: ما در نظر داریم تا 8 راکتور برای تامین انرژی برق کشور بسازیم اما در حقیقت تعداد 8 راکتور هسته‌ای نیاز عراق برای تامین 25 درصد از انرژی مورد نیاز خود در سال 2030 است، ما اکنون این تعداد راکتور هسته‌ای را در نظر گرفته‌ایم اما لزوما بدین معنا نیست که همه راکتورها طی این مدت تکمیل شود.

وی افزود: شمار راکتورها می‌تواند کم یا زیاد شود که به تصمیم دولت و منابع مالی و قراردادها و موارد دیگر بستگی دارد.

لطیف ادامه داد: منابع مالی این پروژه همانند مصر تامین خواهد شد که از برحی کشورها از جمله روسیه وام دریافت کرد، ما گام‌های بسیار بلند و ویژه‌ای با طرف روسی در این باره برداشته‌ایم و وام دریافتی پس از 10 تا 20 سال بعد از راه‌اندازی راکتورها پرداخت خواهد شد.

وی تاکید کرد: ما پیشتر هم با روسیه درخصوص انرژی هسته‌ای تعامل داشتیم و راکتورهای پیشین عراق ساخت شوروی بود.

رئیس سازمان تنظیم منابع رادیواکتیو عراق اظهار داشت: شرکت روس اتم به تنهایی پروژه ساخت راکتورهای هسته‌ای را اجرا خواهد کرد و به زودی در سفری از شرکت روس اتم در روسیه بازدید کرده و درخصوص جزئیات فنی و سازوکار همکاری گفت‌وگو خواهیم کرد.

وی گفت: این سفر طی 4 ماه اتی انجام خواهد شد.

سازمان تنظیم منابع رادیواکتیو عراق پیشتر هم بر قصد این کشور برای ساخت 8 راکتور هسته‌ای برای تولید حدود 11 گیگاوات انرژی برق تاکید کرده بود.

شرکت روس اتم، یک شرکت رسمی دولتی است که در زمینه انرژی هسته‌ای فعالیت می‌کند و مقر اصلی آن در مسکو قرار دارد.

منبع
الفرات

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا