اجتماعیاقتصادیخبر اولسرخط خبرهاسیاسی

تاثیر پررنگ بحران اقتصادی بر وضعیت معیشتی نیروهای ارتش لبنان

وخامت اوضاع اقتصادی لبنان تاثیر پررنگی بر نیروهای مسلح لبنان و وضعیت معیشتی و رفاهی آنها گذاشته است.

میدل ایست نیوز: از زمان جنگ داخلی، درگیری‌ها با اسرائیل و انفجارها و ناآرامی‌های داخلی، مردم لبنان همواره ارتش را مایه ثبات و نهادی به دور از چنددستگی‌های سیاسی می‌دانند اما اکنون به گفته بانک جهانی ارتش لبنان در معرض تهدید یکی از دشوارترین بحران‌های مالی یکصد و پنجاه ساله اخیر جهان قرار دارد.

فروپاشی اقتصادی فشارهای بی‌سابقه‌ای را بر توان عملیاتی ارتش لبنان که مورد حمایت ایالات متحده امریکا قرار دارد، تحمیل کرده است، امری که منجر به بی‌ارزش شدن حقوق پرداختی به سربازان و افسران و تخریب روحیه آنها شده است.

این بحران مالی یکی از نهادهای اندک باقی مانده و مورد اجماع همه گروه‌ها و اقشار مردم لبنان را مورد تهدید قرار داده، این در حالی است که تنش‌های طائفه‌ای و میانگین جرم و جنایت در سایه فقز فزاینده رو به افزایش است.

در همین رابطه، «آرام نرکیزیان»، مشاور ارشد برنامه امور مدنی-نظامی کشورهای عربی در مرکز کارنگی اظهار داشت: وخامت اوضاع اقتصادی تاثیر پررنگی بر نیروهای مسلح لبنان و وضعیت معیشتی و رفاهی آنها گذاشته است.

ارتش لبنان خود پیشتر زنگ خطر مربوط به وخامت وضعیت معیشتی کارکنان خود را به صدا درآورده است؛ ارتشی که در نوع خود در خاورمیانه منحصر به فرد به شمار می‌رود و خود را تا حد زیادی از کشمکش‌ها و اختلافات سیاسی به دور نگه داشته است.

در همین رابطه، سرلشکر ژوزف عون، فرمانده ارتش لبنان پیشتر هشدار داد که سربازان نیز همانند دیگر اقشار مردم لبنان در معرض فشارهای اقتصادی قرار دارد.

فرمانده ارتش لبنان در ادامه به صراحت از رهبران سیاسی انتقاد کرد و گفت: رهبران سیاسی به دلیل اختلافات داخلی با مشکلات و چالش‌های بسیاری رو به رو هستند و تقریبا هیچ کاری برای حل بحران کنونی انجام نداده اند.

وی گفت: منتظر چه هستیم؟ رهبران سیاسی در حال برنامه‌ریزی چه سیاستی هستند؟ ما بارها و بارها نسبت به خطرات وضعیت کنونی کشور هشدار داده بودیم.

این اظهارنظرهای بی‌سابقه فرمانده ارتش در نوع خود بی‌سابقه به شمار می‌رود چرا که معمولا فرماندهان ارتش اظهارنظر سیاسی ندارند.

در همین ارتباط، یک مسئول نظامی لبنانی به آسوشیتدپرس گفت: وضعیت اقتصادی تاثیر پررنگی بر روحیه سربازان گذاشته است و شکی نیست که در رده‌های ارتش از وضعیت موجود نارضایتی وجود دارد

وی با بیان اینکه ارتش مسئولیت‌های بسیاری دارد و مسئول حفظ ثبات داخلی است، اظهار داشت:فرماندهی ارتش درخصوص تحولات وضعیت امنیتی و توان ارتش برای تعامل با این وضعیت نگران است.

این مقام نظامی لبنان گفت: حمایت ارتش برای دوری از سقوط لبنان در آشوب و ناامنی، امری تعیین‌کننده به شمار می رود.

فرانسه روز پنجشنبه آتی کنفرانسی مجازی برای جمع‌آوری کمک‌های اضطراری برای لبنان برگزار می کند، در این میان عون، فرمانده ارتش لبنان ماه گذشته برای درخواست کمک از دولت فرانسه به پاریس کرد.

دولت فرانسه پیشتر هشدار داد که ارتش لبنان «چه بسا قادر به انجام ماموریت‌ها و وظایف ضروری خود برای برقراری ثبات کامل در کشور نباشد.»

از سوی دیگر، ایالات متحده امریکا به عنوان بزرگترین حامی ارتش لبنان پیشتر اعلام کرد که کمک‌ها به این نهاد لبنانی را در سال 2021 میلادی افزایش خواهد داد.

بحران سیاسی و اقتصادی لبنان که از اواخر سال ۲۰۱۹ آغاز شد شدیدترین دوران بی‌ثباتی کشور از زمان پایان جنگ داخلی پانزده ساله این کشور در سال ۱۹۹۰ است.

از شروع بحران اقتصادی اخیر ارزش پول ملی لبنان حدود ۹۰ درصد سقوط کرده و بیکاری به شدت افزایش یافته است.

بهای کالاهای اساسی و نرخ تورم به شکل سرسام آوری افزایش یافته و نهادهای مدنی و کارشناسان اقتصادی می‌گویند که حدود نیمی از جمعیت کشور اکنون زیر خط فقر هستند.

دولت لبنان سال گذشته اعلام کرد که قادر نیست بدهی‌های خارجی خود را بپردازد و ذخایر ارز خارجی بانک مرکزی لبنان که اقتصادش به شدت به واردات وابسته است به شدت کاهش یافته است.

جامعه بین‌المللی و نهادهای مالی مانند بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول کمک مالی به لبنان را به انجام اصلاحات سیاسی و اقتصادی عمیق و تشکیل دولت مستقل از نفوذ احزاب و گروه‌های سیاسی مشروط کرده‌اند.

دولت قبلی لبنان در پی انفجار مهیب اوت ۲۰۲۰ در بندرگاه بیروت استعفا داد ولی به عنوان دولت موقت امور جاری کشور را اداره می‌کند. در آن انفجار بیش از ۲۰۰ نفر کشته و حدود شش هزار نفر زخمی شدند و هزاران ساختمان مسکونی و تجاری ویران شد و یا به شدت آسیب دیدند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا