خبر اولسیاسی

تصمیم بایدن برای خارج کردن «پاتریوت» از خاورمیانه به چه معناست؟

امریکا برای مقابله با جبهه های دیگر از جمله روسیه و چین، سعی دارد حضور نظامی خود در خاورمیانه را کاهش دهد و بیشتر بر مقابله با چالش های به وجود آمده توسط چین و روسیه متمرکز شود.

میدل ایست نیوز: صحبت از تصمیم امریکا برای کاهش حضور نظامی خود در منطقه طی یک عملیات مستمر به خصوص از عربستان مجددا به میان آمده است.

بسیاری از سیاسیون معتقدند اقدام دولت امریکا در راستای باز استقرار نیروهای خود در جهان و همانند تلاش این کشور برای کاهش یا پایان حضور خود در عراق و افغانستان است.

گام جدید دولت امریکا در خصوص خارج کردن سامانه های پدافند هوایی «پاتریوت» سوالات بسیاری را درباره تداوم اینگونه اقدامات، طریقه تعامل امریکا با حملات پی در پی به عربستان و اینکه آیا این اقدام پیامی سیاسی از سوی امریکا به ایران مبنی بر اینکه تنها راه حل اختلافات در منطقه دیپلماتیک است، به وجود آورده است.

خارج کردن پاتریوت

روزنامه «وال استریت ژورنال» امریکا به نقل از برخی مسئولان در دولت امریکا خبر داد که امریکا شمار سامانه های پدافندی ضد موشکی خود در خاورمیانه را به شدت کاهش داد.

به نوشته این روزنامه امریکایی، وزارت دفاع امریکا شروع به خارج کردن حدود 8 باتری سامانه پدافندی پاتریوت از کشورهایی از جمله عراق، کویت، اردن و عربستان کرده است.

مقامات امریکایی به این روزنامه گفتند: پنتاگون همچنین سامانه پدافندی «ثاد» برای موشک های با ارتفاع زیاد را از عربستان خارج خواهد کرد و شمار آشیانه های جنگنده هایی که آن منطقه را پوشش می دهد، کاهش خواهد داد.

این تصمیم وزارت دفاع امریکا همچنین شامل بازاستقرار صدها سرباز عامل در این بخش ها نیز می شود. این گام در زمانی اتخاذ می شود که ارتش امریکا قصد خروج کامل از افغانستان را دارد و شمار نیروهایش در عراق را کاهش داده است.

پیش از این نیز همین روزنامه در آوریل گذشته به نقل از منابعی نوشت كه بایدن دستورالعمل هایی را برای شروع عقب نشینی برخی از نیروها و توانایی های ارتش آمریكا از منطقه صادر کرده است.

این روزنامه به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت: این بدترین مرحله از زمان پیش از آغاز درگیری در یمن است.

این گزارش حاکی از آن است که ایالات متحده حداقل سه باتری پاتریوت را از منطقه از جمله یكی از پایگاه هوایی سلطان در عربستان سعودی خارج كرده است كه چندین سال پیش برای محافظت از نیروهای آمریكایی نصب شده بود.

این روزنامه افزود که خارج کردن ناوهای هواپیمابر و سامانه های نظارتی در خاورمیانه در پاسخ به نیازهای نظامی در سایر مناطق در جهان انجام شده است.

روزنامه مذکور اشاره کرد که خارج کردن پاتریوت و پایان حضور دائمی ناوهای هواپیمابر و توانایی های نظامی دیگر به این معناست که چندین هزار نیرو امکان دارد به مرور منطقه را ترک کنند.

در اواخر سال گذشته تنها 50 هزار نظامی امریکایی در منطقه حضور داشتند و این در حالیست که پیشتر و در اوج اختلافات بین امریکا و ایران در زمان ریاست جمهوری ترامپ 90 هزار نظامی امریکایی در منطقه حضور داشتند.

کاهش منازعات

«محمود علوش»، تحلیلگر سیاسی معتقد است که این گام امریکا برای آن است که قصد دارد ورود به منازعات در خاورمیانه را کاهش دهد و بر سر مقابله با چالش های به وجود آمده توسط چین و روسیه برای منافع امریکا و غرب در جهان تمرکز کند.

وی در گفت وگویی با پایگاه خبری «الخلیج آنلاین» تاکید کرد که دولت بایدن در این راستا واضح عمل کرده است و آنچه اوباما آغاز کرده را ادامه می دهد.

علوش ادامه داد که امریکا از متحدانش در منطقه می خواهد که برای مقابله با چالش های نظامی بیشتر به خود اتکا داشته باشند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد که امریکا تلاش می کند تعهد نظامی خود در قبال هم پیمانانش را کاهش دهد تا بر جبهه های دیگر با روسیه و چین متمرکز شود.

به گفته وی، نقش آفرینی امریکا در مسائل منطقه طی دوره آتی تا حد زیادی کاهش خواهد یافت و این مساله فرصتی برای قدرت های منطقه ای بزرگ ایجاد می کند تا نقش آفرینی بیشتری در منطقه داشته باشند.

نیروهای امریکایی و منطقه

نیروهای امریکایی در کشورهای عضو شورای همکاری در واقع سوپاپ اطمینانی برای مقابله با خطرات احتمالی برخی کشورها هستند.

از زمان روی کار آمدن دولت جدید امریکا، رئیس جمهوری این کشور و اعضای برجسته دولت تاکید کردند که واشنگتن در رابطه با عربستان تجدیدنظر خواهد کرد و به جنگ یمن پایان خواهد داد اما همه متعهد شدند که به ریاض در حفظ امنیت و تقویت جبهه دفاعی آن کمک کنند.

اما امریکا همچنان تاکید می کند که به همکاری با عربستان پایبند است علاوه بر اینکه منافع سیاسی و اقتصادی بین دو کشور و بین امریکا و سایر کشورهای عضو شورای همکاری احتمال خروج قدرت بزرگ جهان را از این منطقه شعله ور کاهش می دهد.

به نظر می رسد مقابله با چین و روسیه انگیزه اصلی امریکا برای کاهش حضور نظامی خود در منطقه است.

منبع
الخلیج آنلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا