اقتصادیخبر اولسرخط خبرها

عراق برای پایان دادن به مشعل‌سوزی «گاز همراه» با توتال قرارداد امضا می‌کند

وزارت نفت عراق اعلام کرد در حال بررسی مراحل نهایی عقد قرارداد با شرکت توتال با هدف پایان دادن به سوزاندن «گاز همراه» در این کشور است.

میدل ایست نیوز: وزارت نفت عراق اعلام کرد در حال بررسی مراحل نهایی عقد قرارداد با شرکت توتال با هدف پایان دادن به سوزاندن «گاز همراه» در این کشور است.

این اظهارنظر وزارت نفت دو ماه پس از آن مطرح می‌شود که بغداد از آغاز عملیات بهره‌برداری روزانه بیش از 1500 میلیون متر مکعب گاز طبیعی در چارچوب پاسخگویی به تقاضای فزاینده گاز در عراق برای تداوم فعالیت نیروگاه‌های برق خبر داده بود.

وزارت نفت عراق امروز در بیانیه‌ای تصریح کرد: اداره نفت بصره و اداره گاز جنوب عراق و دیگر دستگاه‌های ذیربط در مقر وزارت نفت در حال بررسی مراحل نهایی پروژه جامع گاز با هدف پایان دادن به مشعل‌سوزی گاز همراه و استفاده از آن برای مصارف داخلی است و به زودی قرارداد آن به امضای دو طرف خواهد رسید.

در همین رابطه، «احسان عبدالجبار»، وزیر نفت عراق در گفت‌وگویی مطبوعاتی تصریح کرد: پروژه بهره‌برداری از گاز همراه در صدر اولویت‌های این وزارتخانه قرار دارد تا ضمن جلوگیری از سوزاندن بیهوده، از این منبع گازی برای حمایت از اقتصاد ملی و پروژه‌های توسعه‌محور پایدار استفاده شود.

کمیسیون نفت و انرژی پارلمان عراق اوایل ماه جاری با بیان اینکه عراق در یک سال بیش از 18 میلیارد متر مکعلب گاز همراه می سوزاند، از دولت خواسته بود جلوی مشعل‌سوزی این گاز را بگیرد و از این انرژی که اهمیت آن کمتر از نفت نیست، به شکلی صحیح بهره‌برداری کند.

برآوردها نشان می دهد که عراق دارای ذخایر 131 تریلیون متر مکعبی گاز است اما به خاطر نبود تجهیزات، توان جمع‌آوری گازی که همراه با نفت (گاز همراه) از میادین نفتی استخراج می‌شود را ندارد و در مشعل‌ها سوزانده و به هدر می‌دهد.

عراق هم‌اکنون سالانه ۲۹ میلیارد متر مکعب گاز تولید می‌کند که ۱۸ میلیارد متر مکعب آن در مشعل‌ها سوزانده و هدر داده می‌شود و تنها ۱۱ میلیارد متر مکعب آن به مصرف داخلی می‌رسد. در واقع اگر نیمی از مشعل‌سوزی‌ها در کشور متوقف شود، عراق از واردات گاز ایران بی‌نیاز می‌شود.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا