خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

توضیحات وزیر کشور عراق درباره روند تحقیقات در پرونده «جوخه مرگ»

وزیر کشور عراق گفت که به محض آنکه تحقیقات این پرونده کامل شود «با کمال میل آن را با شفافیت کامل به اطلاع مردم خواهیم رساند».

میدل ایست نیوز: «عثمان الغانمی»، وزیر کشور عراق، درباه تازه‌ترین مراحل تحقیقات در پرونده «جوخه مرگ» که در بصره بازداشت شدند توضیح داد.

او در مصاحبه با شبکه «الشرقیة» گفت که به محض آنکه تحقیقات این پرونده کامل شود «با کمال میل آن را با شفافیت کامل به اطلاع مردم خواهیم رساند».

الغانمی گفت که این پرونده هنوز تکمیل نشده چون 3-4 نفر از متهمان آن که عناصر بسیار مهمی بوده‌اند هنوز بازداشت نشده‌اند و تحت تعقیب هستند.

او گفت که همه تدارکات لازم برای ارائه جزئیات این پرونده به افکار عمومی فراهم شده اما باید همه چیز تکمیل شود و افزود که این پرونده از مهم‌ترین فعالیت‌های این وزارتخانه است.

وزیر کشور عراق گفت که سال‌ها بر فعالیت‌های این گروه سرپوش نهاده شده بود و عمدا پیگیری نمی‌شد و افتخار بزرگی برای وزارت کشور است که این پرونده را پیگیری کرده است.

وی افزود که 90 درصد اعضای این جوخه در چنگ نیروهای امنیتی عراق هستند اما تعدادی از آنها بیرون از عراق به سر می‌برند و تأکید کرد که همکاری‌های بسیار خوبی با دیگر کشورها درباره افراد تحت تعقیب جریان دارد.

او همچنین تأکید کرد که وزارت کشور عراق اخیرا در همکاری با برخی کشورها درباره برخی متهمان کشتار اسپایکر اعلان قرمز را فعال کرده و کشورهای همسایه عراق به این درخواست پاسخ مثبت داده‌اند هرچند دو کشور در این باره حاضر به همکاری نشده‌اند.

در ماه فوریه گذشته، «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق، از دستگیری «جوخه مرگ» در بصره خبر داد و تأکید کرد که انتقام خون «هشام الهاشمی» و دیگر کسانی که قربانی ترور شدند نزدیک است.

او نیمه شب گذشته در توئیتی نوشت: «جوخه مرگ که مردم ما در بصره را به وحشت انداخته و در خیابان های بصره گرد مرگ پراکنده بود اکنون در چنگ قهرمانان نیروهای امنیتی عراق هستند تا به صورت علنی و عادلانه محاکمه شوند. امروز قاتلان جنان ماذی و احمد عبدالصمد را گرفتیم و فردا نوبت انتقام خون ریهام یعقوب و هشام الهاشمی می رسد… عدالت فرونخواهد خفت».

ساعاتی پیش از آن، منابع خبری از دستگیری 3 تن از اعضای گروه معروف به «جوخه مرگ» خبر دادند. این گروه در ترور فعالان مدنی و روزنامه نگاران و فعالان سیاسی در سال های گذشته متهم بودند. گفته می شود که برخی گروه های مسلح فشارهای شدیدی برای آزاد کردن این افراد را آغاز کرده اند.

«عبدالامیر المیاحی»، نماینده مجلس عراق از استان بصره، تأکید کرد که این افراد در ترور چهره های فعال در بصره ازجمله استاندار اسبق بصره «محمد الوائلی» متهم هستند و افزود که هم اکنون بازجویی از آنها برای شناسایی طرف هایی که از آنها پشتیبانی می کرده اند و تشخیص اینکه آنها مزدور چه گروه هایی بوده اند جریان دارد.

او گفت که این سه فرد بازداشتی در بازجویی ها اطلاعات گروه های دیگری را هم داده اند که اعضای آن گروه ها هم تحت تعقیب هستند.

منبع
ناس نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا