خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

در آستانه انتخابات عراق؛ بازار داغ شایعه کمک‌های مالی خارجی به نیروهای سیاسی

هر بار با نزدیک شدن موعد انتخابات در عراق، بازار شایعات درباره «دخالت خارجی» و کمک‌های مالی طرف‌های خارجی به احزاب عراق داغ می‌شود.

میدل ایست نیوز: هر بار با نزدیک شدن موعد انتخابات در عراق، بازار شایعات درباره «دخالت خارجی» و کمک‌های مالی طرف‌های خارجی به احزاب و نیروهای سیاسی عراق داغ می‌شود.

«نبراس ابوسوده»، دستیار سخنگوی کمیساریای عالی مستقل انتخابات، در این باره می‌گوید که در آنچه به احزاب سیاسی مربوط می‌شود و به موجب قانون احزاب مصوب 2015، احزاب موظف به ارائه صورت حساب‌های سالانه خود به دیوان حسابرسی مالی هستند و باید همه حساب‌های بانکی‌شان زیر نظر این سازمان باشد.

او می‌افزاید که در ضوابط کمپین‌های انتخاباتی نیز به موضوع هزینه‌های کمپین‌ها نیز پرداخته شده و درصورت نقض این ضوابط توسط یک نامزد با آن نامزد متناسب با حجم قانون‌شکنی برخورد خواهد شد.

به گفته ابوسوده، بررسی نحوه تأمین مالی کمپین‌های انتخاباتی به دو روش انجام می‌شود، نخست کمیته‌های ویژه‌ای در کمیساریای مستقل انتخابات که کار آنها رصد فعالیت‌های کمپین‌های تبلیغاتی است و گزارش خود را به کمیساریا می‌دهند و روش دیگر شکایت‌هایی است که به کمیساریا می‌رسد.

او تأکید می‌کند که مجازات تخلف‌هایی از این دست از جریمه مالی تا محرومیت از مشارکت در انتخابات می‌شود.

حمایت مالی خارجی از احزاب و نیروهای سیاسی عراق از مسائل مورد بحث در عراق بوده است. در سال 2015، مجلس عراق قانون احزاب را تصویب کرد که در آن به موضوع منابع مالی احزاب پرداخته شده است.

«طارق حرب»، کارشناس حقوقی عراقی، تأکید می‌کند که بسیاری از احزاب به ضوابط تعیین‌شده در قانون احزاب عمل نکرده‌اند.

به گفته حرب به موجب این قانون، همه احزاب باید اموال خود را در دفتر رسمی ثبت کنند و آن دفتر را به سازمان حسابرسی تحویل دهند اما هیچ کدام چنین نمی‌کنند.

«فاضل الفتلاوی»، نماینده ائتلاف فتح در مجلس عراق، تأکید می‌کند که اگر کمیساریای عالی مستقل انتخابات در این موضوع جدی است باید سازوکار مشخصی برای جلوگیری از دخالت خارجی در انتخابات تدارک ببیند.

وی افزود که این پرونده باید با جدیت و به دور از هیاهو و تشویش اذهان همومی انجام شود.

ازسوی دیگر، «سجاد سالم»، از فعالان تظاهرات که از استان ذی‌قار نامزد ورود به مجلس عراق شده، تأکید می‌کند که موضوع حمایت مالی خارجی اتهامی است که احزاب مسلط علیه فعالان تظاهرات مطرح می‌کنند.

او تأکید می‌کند که این احزاب از هیچ حمایت خارجی برخوردار نیستند و اساسا کشورهای خارجی اگر بخواهند در انتخابات کشوری دخالت کنند سراغ احزاب نوپا نمی‌روند.

وی می‌افزاید که مشکلات مالی احزاب برآمده از انتخابات نشان‌دهنده بی اساس بودن همه اتهامات درباره حمایت مالی خارجی از آنهاست.

منبع
العالم الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا