خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

علاوی: به امریکایی ها گفتم که ترور شهید سلیمانی در خاک عراق اشتباهی بزرگ بود

ایاد علاوی گفت که به امریکایی‌ها گفته که با ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده سابق نیروی قدس سپاه ایران در خاک عراق مرتکب اشتباه بزرگی شده‌اند.

میدل ایست نیوز: «ایاد علاوی»، رئیس ائتلاف الوطنیه، تأکید کرد که ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی که به دعوت رسمی دولت عراق به این کشور آمده بود اشتباهی بزرگ بود.

او در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «الفرات» گفت که با سفرای دو کشور نزدیک به امریکا ملاقات کرده و آنها تأکید کرده‌اند که امریکا از حضور در عراق خسته شده و تمایلی به ادامه حضور در عراق ندارد و می‌خواهد شمار نیروهای خود در کل منطقه را کاهش دهد.

علاوی تأکید کرد که حضور نیروهای امریکایی در عراق پیش از این در چارچوب قواعد نظامی و احترام به حاکمیت ارضی عراق نبود.

او گفت که به امریکایی‌ها گفته که با ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه ایران در خاک عراق مرتکب اشتباه بزرگی شده‌اند و افزود که سلیمانی به دعوت دولت عراق به این کشور آمده بود.

رئیس ائتلاف الوطنیه گفت که فضای سیاسی و وجود سلاح بی ضابطه و آشوب در کنار اشکالاتی که به قانون انتخابات وجود دارد و روشن نبودن نحوه نظارت بین‌المللی بر انتخابات، همگی تأثیر منفی بر تلاش‌ها برای اجرای انتخابات پیش از موعد عراق دارد.

او پیش‌بینی کرد که نسبت مشارکت در انتخابات پیش روی عراق کمتر از 18 درصد باشد.

وی گفت که شخصا هیچ اعتمادی به انتخابات و روند سیاسی کشور ندارد و افزود که برای شناسایی عاملان کشتار تظاهرات‌کنندگان و فعالان سیاسی و «هشام الهاشمی» از گزینه تظاهرات و تنش داخلی استفاده خواهد کرد.

علاوی افزود که ما با دیکتاتوری صدام جنگیدیم تا این‌گونه حوادث در کشور تکرار نشود و تأکید کرد که با انتخابات هدایت‌شده که فساد و اموال سیاسی بر آن حاکم است مخالف است.

او گفت که به نیروهای رزمنده الحشد الشعبی احترام می‌گذارد و به «مسعود بارزانی» پیشنهاد تشکیل فرماندهی نیروهای مسلح با حضور پیشمرگه و الحشد الشعبی را داده است.

وی تأکید کرد که به علت عدم اعتماد به روند انتخابات عدم مشارکت در انتخابات را اعلام کرده اما این به معنای کنار گذاشتن زندگی سیاسی نیست و افزود که روش سیاسی خود را از مسالمت‌آمیز به غیر مسالمت‌آمیز از راه تظاهرات و تنش داخلی و نافرمانی مدنی تغییر می‌دهد.

علاوی سیاست‌های مالی دولت را برای حفظ درآمدهای کشور مناسب دانست اما تأکید کرد که در این سیاست‌ها پرداخت خسارت به طبقات محروم لحاظ نشده است.

منبع
الفرات نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا