خبر اولسیاسی

بازار گرم وعده ها برای کسب رأی ساکنان مناطق آزادشده از چنگ داعش

گروه‌های سیاسی عراقی با وعده هایی نظیر بازگشت آوارگان و بازسازی شهرها در پی جلب رأی ساکنان شهرهای آزادشده هستند.

میدل ایست نیوز: احزاب و گروه‌های سیاسی عراقی با شعارهایی نظیر وعده بازگشت آوارگان به منازل‌شان، پرداخت غرامت به افرادی که خانه‌هایشان آسیب دیده یا ویران شده و بازسازی شهرها و اعلام سرنوشت ناپدیدگان و ربوده شدگان تا وعده وعیدهایی درخصوص اشتغالزایی، در تلاش هستند تا آرای ساکنان شهرهای آزادشده از چنگ داعش را به دست بیاورند؛ وعده‌هایی که در جریان انتخابات سال 2018 نیز مطرح شد اما تاکنون اغلب این وعده‌ها تحقق پیدا نکرده است.

در حالی که گروه‌های سیاسی اهل سنت به سوء استفاده از پرونده‌های انسانی و مساله بازسازی شهرهای آسیب دیده برای کسب آرای رای‌دهندگان متهم می شوند، دولت عراق و نهادهای رسمی این کشور هم موضع روشنی در این باره اتخاذ نکرده و تقریبا برنامه مشخص و مدونی برای بازسازی و زدودن آثار جنگ از این مناطق ندارند.

در این میان، در کنار کارزارهای موقتی در آسفالت کردن راه‌ها و تمیز کردن خیابان‌ها از زباله‌ها و توزیع بسته‌های غذایی که برخلاف انتخابات پیشین، زودتر آغاز شده است، گروه‌های سیاسی نیز در تلاش برای برپایی میتینگ‌های تبلیغاتی در استان‌های الانبار، صلاح الدین، نینوا، دیالی، کرکوک و اطراف بغداد هستند و درباره پرونده آوارگان، ناپدیدشدگان، پرداخت غرامت به آسیب دیدگان و آزادی افراد بازداشت شده سخن می گویند. سخنرانی ها و مراسمی که معمولا با دادن غذا و توزیع هدایا همراه است.

اما در این بین، برخی با این نوع میتینگ‌ها مخالف هستند. «جمال الضاری»، رئیس حزب «المشروع الوطنی» ضمن انتقاد از به بازی گرفتن احساسات مردم عراق گفت: پرونده آوارگان و مهاجران، وظیفه اساسی دولت است و نباید در معرض تبلیغات و بازی انتخاباتی قرار گیرد، دولت الکاظمی باید به وعده های خود در قبال خانواده‌های آوارگان عمل کند و این موضوع را نباید برای سوء استفاده حزبی و شخصی به حال خود رها کند.

از سوی دیگر، «محاسن حمدون»، عضو پارلمان عراق دلیل اصلی سوء استفاده انتخاباتی از پرونده انسانی و خدماتی را «کوتاهی دولت» دانست و گفت: رای‌دهندگان نباید فریب این وعده و وعیدهای نامزدها را بخورند زیرا دولت خود ناتوان از حل این پرونده بوده است.

انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق قرار است در دهم اکتبر آتی برگزار شود.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا