خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

قطار همکاری عربستان و روسیه در زمینه صنایع نظامی به کدام سمت در حرکت است؟

عربستان طی چند سال اخیر اهتمام شایانی به توسعه  صنایع نظامی بومی خود با شراکت و همکاری کشورهای عربی و بین‌المللی داشته است.

میدل ایست نیوز: عربستان طی چند سال اخیر اهتمام شایانی به توسعه صنایع نظامی بومی خود با شراکت و همکاری کشورهای عربی و بین‌المللی داشته است به طوری که ریاض قصد دارد تا سال 2030 میلادی 50 درصد از بودجه بخش نظامی را در صنایع نظامی بومی خود هزینه کند.

در این میان، روسیه یکی از مهم‌ترین کشورهایی است که با عربستان در زمینه صنایع نظامی و گسترش آن در عرصه‌های زمینی، دریایی و هوایی همکاری دارد و دو کشور قراردادهای تسلیحاتی به ارزش میلیاردها دلار به امضا رسانده‌اند همچنین فرصت‌های افزایش همکاری در زمینه صنایع نظامی میان مسکو و ریاض فراهم است به خصوص که مناسبات عربستان و امریکا با روی کار آمدن «جو بایدن» کم‌رنگ شده است و دستکم دیگر به قوت زمان ترامپ نیست.

یکی از آخرین نمونه‌های تمایل عربستان برای توسعه همکاری نظامی با روسیه به خرید مدل جدید کشتی جنگی 21810 مربوط می‌شود و ریاض به خاطر اهمیت این پروژه، هیاتی به ریاست «فهد الغفیلی»، فرمانده نیروی دریایی خود برای اطلاع از این کشتی جنگی و روند الحاق آن به ناوگان عربستان به روسیه اعزام کرد.

عربستان و روسیه پیشتر هم در زمینه صنایع نظامی با یکدیگر همکاری داشتند به گونه‌ای که دولت روسیه در ماه مارس گذشته به وزارت امور خارجه و دفاع دستور داد تا با هدف انعقاد توافق جدید همکاری نظامی با عربستان وارد مذاکره شود.

در پیش‌نویس این توافق که از سوی دولت روسیه در تاریخ 19 فوریه منتشر شده، تصریح شده است این همکاری شامل تبادل اطلاعات در زمینه مسائل مورد اهتمام مشترک در عرصه نظامی، مبارزه با تروریسم، مبارزه با دزدی دریایی، تمرین مشترک نیروها، آموزش نظامی، فرهنگی و ورزشی و پزشکی نظامی می شود.

در کنار این توافق، به هنگام سفر ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی به مسکو در اکتبر سال 20 میلادی دو کشور بر معامله چندین جنگ‌افزار توافق کردند که از جمله آن می توان به سامانه پدافند هوایی پیشرفته S-400، موشک‌های هدایت شونده کرنت Kornet-EM، راکت‌انداز TOS-1A، نارنجک‌انداز اتوماتیک AGS-30 و تفنگ کلاشینکوف مدل AK- 103)) اشاره کرد.

پادشاه عربستان و رئیس جمهوری روسیه در این دیدار بر همگرایی دو کشور از طریق امضای توافقات مهم در زمینه نظامی و انرژی تاکید کردند و مهم‌ترین آغاز همکاری نظامی دو کشور، اعلام شرکت صنایع نظامی عربستان در امضای تفاهم با شرکت صادرات تسلیحات روزبورن اکپسورت بود.

سرمایه‌گذاری عربستان در بخش صنایع بومی نظامی

عربستان از نخستین کشورهای عربی به شمار می رود که بر اهمیت صنایع نظامی بومی تاکید کرده و گام‌های بلندی در توسعه و گسترش آن برداشته است، سازمان دولتی صنایع نظامی عربستان در سال 1949 میلادی استان الخرج ایجاد شد و ملک سعود در سال 1953 میلادی نخستین خط تولید آن را افتتاح کرد.

«احمد بن عبدالعزیز العوهلی»، مدیرعامل سازمان صنایع نظامی عربستان درخصوص توسعه صنایع نظامی این کشور تاکید کرد: ریاض طی دهه آتی 20 میلیارد دلار در صنایع نظامی بومی خود سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

به گفته العوهلی، عربستان طرحی برای سرمایه‌گذاری بیش از 10 میلیار دلاری در حوزه پژوهش و توسعه صنایع نظامی تدوین کرده است.

آموزش زبان روسی

«شاهر النهاری»، نویسنده و تحلیلگر سعودی در این باره تاکید دارد: سفر فرمانده نیروی دریایی عربستان به روسیه سفری هماهنگ شده برای تکمیل توافقات پیشین دو کشور برای توسعه همکاری نظامی به شمار می رود.

النهاری در گفت‌وگو با الخلیج اونلاین تصریح کرد: روسیه کشتی‌های جنگی، تسلیحات و جنگنده‌های پیشرفته‌ای در اختیار دارد و توسعه همکاری نظامی میان ریاض و مسکو نیازمند زمان بیشتری از طریق اعزام هیات‌های نظامی به روسیه، آموزش زبان روسیه به سعودی‌هاست تا توافقات صورت گرفته به شکل کامل اجرایی شود.

به گفته النهاری، نیروهای مسلح عربستان تجهیزات و جنگ‌افزارهای فرانسوی اعم از ناوها و جنگنده‌ها در اختیار دارد و روی‌آوری به روسیه در جهت تکمیل توافقات ولیعهد سعودی به روسیه است، اکنون ما در مرحله اجرای این توافقات قرار داریم.

همچنین بخوانید:

عربستان مشتری اس-۴۰۰ و سوخوی روسی می‌شود؟

 

منبع
الخلیج اونلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا