خبر اولسرخط خبرهاسیاسینگاه خاورمیانه

36 هواپیمای نظامی قطر در ترکیه؛ اوج همکاری نظامی دوحه و آنکارا

مناسبات و همکاری‌های نظامی ترکیه و قطر در سایه هماهنگی سیاسی دو کشور روز به روز در حال تقویت و گسترش است.

میدل ایست نیوز: ترکیه و قطر روز به روز در حال تقویت مناسبات مشترک به خصوص در زمینه نظامی و توسعه آن در سایه هماهنگی سیاسی و امضای چندین توافق مشترک هستند.

مناسبات نظامی ترکیه و قطر پس از امضای توافق همکاری نظامی پررنگ‌تر شده است؛ توافقی که به تایید پارلمان ترکیه هم رسیده و بر اساس، آنکارا پایگاه نظامی در قطر ایجاد کرده است و دو طرف تاکنون چندین تمرین نظامی مشترک برگزار کرده‌اند.

این توافق بر تشکیل سازوکار تقویت همکاری مشترک در زمینه‌های آموزش نظامی، صنایع دفاعی، رزمایش مشترک و ارتباط و رفت و آمد نیروهای مسلح دو طرف تصریح دارد.

جنگنده‌های قطر در ترکیه

در راستای تقویت این توافق، دو کشور به توسعه همکاری نظامی مشترک ادامه می‌دهند و آخرین مورد آن به اجازه‌دهی ترکیه به استقرار موقت 36 هواپیمای نظامی و 250 نظامی قطری در ترکیه مربوط می شود.

به گزارش رسانه‌های ترکیه، «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری این کشور در درخواستی از پارلمان خواهان موافقت با توافق فنی امضا شده میان آنکارا و دوحه برای استقرار هواپیماها و نظامیان قطری در ترکیه شد و پیش‌بینی می‌شود این درخواست مورد موافقت پارلمان قرار گیرد.

بر اساس این توافق، در صورتی که آنکارا بخواهد، هواپیماهای قطری می‌توانند تجهیزات نظامی و کالاها و جنگ‌افزارها و کمک‌های بشردوستانه را در داخل و خارج ترکیه جا به جا کنند؛ این امر نشانگر آن است که این توافق محدود به آموزش نظامی نیست.

به نوشته سایت ترکیه‌ای defensehere که اخبار صنایع دفاعی جهان را به طور تخصصی پیگیری می‌کند، قطر و ترکیه طی روزهای گذشته توافقی نظامی امضا کرده‌اند که اجازه می‌دهد 36 هواپیمای نظامی قطری در ترکیه استقرار داشته باشد.

طبق این توافق، خلبانان قطری با جنگنده‌های این کشور در ترکیه به تمرین خواهند پرداخت، این خلبانان همچنین با جنگنده‌ها و خلبانان ترکیه‌ای نظامی تمرینات و رزمایش‌های مشترک انجام خواهند داد.

در بند دیگر این توافق آمده است، ارتش ترکیه اجازه دارد از هواپیماهای ترابری نظامی قطری به صورت موقت استفاده کند.

سایت defensehere در ادامه افزوده است، اگر به بندهای مختلف این توافق و هواپیماهای نظامی موجود در ارتش قطر و ترکیه نگاه گنیم، در میابیم که این توافق منافع بسیاری برای دو طرف خواهد داشت.

به گفته این سایت، ارتش ترکیه از حضور نیروی هوایی قطر که دارای ناوگان هوایی پیشرفته‌ای از جنگنده‌های رافال فرانسه و میراژ 2000 است، استفاده خواهد کرد؛ جنگنده‌هایی که ارتش ترکیه آن را در اختیار ندارد، دوحه همچنین هواپیماهای ترابری غول‌پیکر مدلِ (C-17) و(C-130J) را در اختیار دارد که گنجایش و ظرفیت بسیار بیشتری از هواپیماهای ترابری ترکیه دارد.

سایت defensehere در ادامه نوشت: همچنین برگزاری رزمایش مشترک میان جنگنده‌های رافال دوحه و جنگنده‌های F-16 آنکارا، به ارتش ترکیه تجربه کافی برای مقابله با جنگنده‌های رافال را خواهد داد که یونان از فرانسه خریداری کرده است.

سایت مذکور در افزود: توافق یاد شده به ارتش ترکیه این اجازه را خواهد داد که از هواپیماهای نظامی ترابری قطر برای نقل و انتقال سربازان ترکیه در داخل و خارج از این کشور استفاده کند، امری که کمک شایان توجهی به ترکیه خواهد کرد به خصوص که آنکارا برای مدیریت عملیات نظامی خود در سومالی، لیبی و آذربایجان به این هواپیماهای راهبردی نیاز دارد.

سایت defensehere در خصوص سود و منفعت ارتش قطر از این توافق با وجود داشتن شمار بسیار جنگنده‌های پیشرفته نوشت: قلمرو هوایی محدود قطر برگزاری رزمایش‌های گسترده در آسمان این کشور را دشوار می‌سازد و حضور در ترکیه به خلبانان قطری امکان برگزاری رزمایش هوایی در آسمان گسترده ترکیه را می دهد همچنین این خلبانان از تجربیات ارزشمند ارتش ترکیه در عملیات هوایی بهره‌مند خواهند شد به ویژه که نیروی هوایی این کشور تجربه رزمی عملی در عملیات نظامی در شمال سوریه و عراق دارد.

علاوه بر این، ارتش قطر می‌تواند از رزمایش مشترک با پهپادهای ترکیه‌ای در قالب تمرینات هماهنگی میان جنگنده‌ها، بالگردها و پهپادها استفاده کند به خصوص که دوحه اخیرا چندین فروند از پهپادهای مدل بیرقدار ترکیه خریداری کرده است.

منبع
الخلیج اونلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا