خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

اولتیماتوم «هیات تحریر شام» به گروه «جند الشام»؛ تلاش برای تسلط بر شمال غرب سوریه

هیات تحریر شام به عنوان بزرگترین گروه افراطی در شمال غرب سوریه، گروه «جند الشام» را مخیر کرده یا خود را منحل کرده و به این هیات بپیوندند یا اینکه مناطق تحت سلطه خودد را رها کرده و ترک کنند.

میدل ایست نیوز: هیات تحریر شام (جبهه النصره پیشین) به عنوان بزرگترین گروه افراطی در شمال غرب سوریه، گروه «جند الشام» را که ستون فقراتش را عناصر مصلح چچنی تشکیل می‌دهند مخیر کرد یا خود را منحل کنند و به این هیات بپیوندند یا اینکه مناطق تحت سلطه خود را رها و ترک کنند؛ امری که نشانگر گام بلند هیات تحریر شام در تلاش برای سیطره بر سراسر استان ادلب و اطراف آن در شمال غرب سوریه است.

در همین رابطه، «بلال عبدالکریم»، روزنامه‌نگار امریکایی ساکن شمال غرب سوریه در ویدئویی تصریح کرد: هیات تحریر شام از گروه جند الشام به رهبری «مسلم ابوالولید چچنی» خواسته یا به این هیات ملحق شوند یا اینکه مناطق تحت سلطه خود را طی یک بازه زمانی که اعلام نشده ترک کند.

عبدالکریم که پیشتر چندین ماه در بازداشت هیات تحریر شام به سر برده است، تاکید کرد: ابو الولید چچنی پیشنهاد هیات تحریر شام را رد کرد.

ابو الولید که نام واقعی وی «مراد مارغوشفیلی» است از قبایل چچنی مقیم گرجستان است که از سپتامبر سال 2014 میلادی به دلیل رهبری یک گروه تروریستی و مسلح در سوریه از سوی وزارت امور خارجه امریکا تحت تحریم قرار گرفته است.

وی در سال 2012 میلادی وارد سوریه شد و گروه «جند الشام» را تاسیس کرد؛ گروهی که دربردارنده صدها عنصر مسلح از منطقه قفقاز است و عناصر این گروه بیشتر در مناطق شمالی لاذقیه و شمال غربی حماه مستقر هستند.

در همین ارتباط، منابع نزدیک به هیات تحریر شام به العربی الجدید گفتند: این هیات به دنبال تعامل با همه گروه‌های مسلحی است که دارای اندیشه جهادی فرامرزی است، گروه جند الشام هم بخشی از این گروه‌ها به شمار می‌رود چرا که اغلب عناصر این گروه از خارج از سوریه هستند.

منابع یاد شده تصریح کردند: «ابومحمد الجولانی»، رهبر هیات تحریر شام در تلاش است تا از طریق ایجاد تنگناها و تعامل امنیتی با همه گروه‌های افراطی و تندرو در شمال غرب سوریه تصویری متفاوت از این خود نشان دهد، این پیامی برای جامعه جهانی است مبنی بر اینکه می‌تواند با این هیات به عنوان بخشی از راهکارهای سیاسی شمال غرب سوریه تفاهم کنند.

این منابع اظهار داشتند: مسلم ابوالولید چچنی توان نظامی برای مقاومت در برابر خواسته هیات تحریر شام ندارد و این هیات می‌کوشد تا اعتماد کنشگران منطقه‌ای و بین‌المللی به خود را به عنوان تنها گروهی که قادر به برچیدن گروه‌های تندرو از شمال غرب سوریه است، جلب کند.

هیات تحریر شام از اوایل سال جاری عملیات امنیتی علیه گروه تندروی «حُراس الدین» به رهبری «ابوهمام الاردنی» در شمال غرب سوریه را آغاز کرده است و طی این عملیات بسیاری از فرماندهان این گروه تندرو در استان ادلب و اطراف آن دستگیر شد، ایالات متحده امریکا پیشتر جایزه قابل توجهی برای افرادی که اطلاعاتی از سه فرمانده ارشد این گروه به نام‌های «سامی العریدی»، «ابوعبدالکریم المصری» و «فاروق السوری» ارائه دهند، تعیین کرده بود.

پر واضح است تلاش هیات تحریم شام برای مهار و ادغام جند شام در خود در چارچوب گام‌هایی برای تک‌روی امنیتی و نظامی در شمال غرب سوریه و طرد همه گروه‌های مسلحی است که می‌تواند در این مسیر سنگ‌اندازی کنند.

هیات تحریر شام طی سال‌های گذشته توانسته به طور کامل یا جزئی بسیاری از گروه‌های مسلح تندرو یا گروه‌های مسلح مخالفت دمشق از جمله «جبهه انقلابیون سوریه» «جنبش قاطعیت» و «گروه احرار الشام» را از استان ادلب و اطراف آن دور کند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا