اقتصادیخبر اولسیاسی

اسپانیا دروازه عراق برای گشودن صفحه تازه ای در روابط با اتحادیه اروپا

اسپانیا درصدد سرمایه‌گذاری‌های متعدد در عراق است و قرار است به‌زودی هیئتی از فعالان اقتصادی اسپانیایی برای بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در عراق به بغداد بیایند.

میدل ایست نیوز: کارشناسان اقتصادی و سیاسی تلاش‌های عراق برای تقویت روابط با اسپانیا را درراستای تلاش‌های بغداد برای بازگشت به صحنه بین‌المللی و تقویت روابط با قاره سبز می‌دانند.

هفته گذشته «فؤاد حسین»، وزیر امور خارجه عراق، در سفر به مادرید با مقامات این کشور دیدار و از همتای اسپانیایی خود و نیز رئیس مجلس این کشور برای سفر به عراق دعوت کرد. هر دو مقام ضمن تأکید بر اهمیت روابط با عراق و آمادگی اسپانیا برای توسعه روابط، تأکید کردند که به زودی عازم بغداد خواهند شد.

او همچنین در دیدار با وزیر صنایع و بازرگانی و گردشگری اسپانیا، با ارائه شرحی از وضعیت اقتصادی و صنعتی و بازرگانی عراق، راه های گسترش همکاری ها و افزایش مبادلات اقتصادی دو کشور و افزایش سرمایه گذاری شرکت های اسپانیایی در عراق را بررسی کرد.

فؤاد حسین همچنین بر اهمیت برگزاری نشست کمیته روابط عراق و اسپانیا در بغداد و استفاده از تجارب اسپانیا در بخش گردشگری تأید کرد. موضوعی که با استقبال و وعده مثبت مقام اسپانیایی همراه شد.

تحرکات عراق به سمت اسپانیا برگ تازه‌ای در تلاش‌های عراق برای توسعه روابط با کشورهای اتحادیه اروپا و منطقه است. شب گذشته نیز «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق، در سفری رسمی برای دیدار و مذاکره با مقامات بلژیک و اتحادیه اروپا عازم بروکسل شد.

هدف از این سفر نیز اجرایی کردن توافقات عراق با کشورهای اتحادیه اروپا و افزایش سرمایه‌گذاری اروپا در عراق اعلام شده است.

«رعد الکعبی»، تحلیلگر سیاسی عراقی، تأکید می‌کند که عراق با پشت سر گذاشتن مسئله داعش و مشکلات داخلی، در پی بازگشت به صحنه بین‌المللی است.

به گفته الکعبی، اسپانیا و کشورهای دیگری در اتحادیه اروپا در جنگ با تروریسم و در حمایت از عراق در صحنه بین‌المللی نقش داشتند و اکنون عراق در صدد است که روابط خود با این کشورها را وارد فاز اقتصادی کند.

به نظر الکعبی هنوز امضای توافق‌نامه‌های سیاسی و اقتصادی زود است اما این دیدارها می‌تواند آغازگر فصل تازه‌ای از روابط و تغییر هندسه روابط سنتی عراق در دهه گذشته باشد.

«همام الشماع»، کارشناس اقتصادی عراقی، نیز تأکید می‌کند که اسپانیا درصدد سرمایه‌گذاری‌های متعدد در عراق است و قرار است به‌زودی هیئتی از فعالان اقتصادی اسپانیایی برای بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در عراق به بغداد بیایند.

به گفته الشماع، هنوز مشخص نیست که اسپانیا در پی سرمایه‌گذاری در کدام بخش‌هاست اما برقراری روابط با کشوری مانند اسپانیا با وزنه‌ای که در سطح اتحادیه اروپا دارد و تبدیل شدن اسپانیا به مشتری نفت عراق اهمیت بسیاری در تقویت مناسبات عراق با اتحادیه اروپا خواهد داشت.

اسپانیا در قالب نیروهای پیمان ناتو در عراق، در حال حاضر در این کشور 13 نیروی نظامی دارد. پیش از این ناتو خبر داده بود که در نظر دارد شمار نیروهای خود را در عراق افزایش دهد.

منبع
العالم الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا