خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

نگاهی به حجم و نوع تسلیحات نیروهای امنیتی و پلیس عراق

وزارت کشور عراق بزرگترین وزارت امنیتی این کشور است که سازمان ها، ادارات و سرویس های امنیتی مختلفی از جمله پلیس فدرال و واحدهای اطلاعاتی را در خود جای داده است.

میدل ایست نیوز: پلیس عراق پس از پایان اشغالگری بریتانیا در این کشور، در تاریخ 9 ژانویه 1922 تاسیس شد. نیروهای پلیس در عراق، مسئول اجرای قانون مدنی درون کشور و کنترل اوضاع امنیتی داخل، مرزها، وضعیت مدنی، گذرنامه ها و اقامت شهروندان خارجی هستند.

در این گزارش نگاهی به بخش های مختلف پلیس و واحدهای امنیتی در عراق و حجم و نوع تسلیحات آنها خواهیم داشت.

بخش های پلیس عراق

وزارت کشور عراق، سازمان های امنیتی و ادارات پلیس را در خود جای داده است. از بارزترین این دستگاه های امنیتی، نیروهای پلیس محلی در هر استان است که از اهالی همان استان تشکیل شده است علاوه بر نیروهای پلیس فدرال و نیروهای مرزبانی، پلیس حفاظت از تاسیسات، کماندوهای پلیس ویژه، پلیس حفاظت از آثار باستانی و میراث، اداره مبارزه با تروریسم، اداره مبارزه با مواد مخدر، نیروهای واکنش سریع و دفاع مدنی.

هر کدام از این سازمان ها و ادارات و دستگاه های مرتبط با پلیس عراق، واحدهای از جمله اطلاعات، هنگ اضطراری، نیروی ویژه علاوه بر پلیس جنایی وابسته به پلیس استان ها دارند که مسئول نظارت بر آن برعهده اداره کل جنایی وزارت کشور است.

مسئولیت وزارت

همه نیروهای پلیس در همه سازمان ها و ادارات، تابع وزارت کشور دولت فدرال عراق هستند که در حال حاضر ریاست آن با «عثمان الغانمی»، وزیر کشور عراق است.

شمار کادر وزارت کشور عراق پس از حمله امریکا به عراق در سال 2003 به شدت افزایش یافت؛ بنابر آمار اعلام شده پیش از سال 2003، شمار کادر وزارت کشور از 40 هزار نفر فراتر نمی رفت اما «عبدالکریم خلف»، سخنگوی سابق وزارت کشور عراق در سال 2018 شمار کادر وزارت کشور عراق را 650 هزار نفر از جمله داوطلبان نظامی و غیرنظامی تابع وزارت کشور اعلام کرد.

در همین راستا «حسن العبیدی»، کارشناس امنیتی معتقد است که وزارت کشور بزرگترین وزارت امنیتی در عراق است چرا که شمار کادر آن به حدود نیم میلیون نفر می رسد که این رقم از کادر وزارت دفاع عراق بیشتر است.

وی اشاره کرد که وزارت کشور عراق پس از سال 2003 با توجه به مسئولیت هایی که به آن داده شد از جمله مبارزه با تروریسم و افراد مسلح، شبیه به ارتش بود که این مساله موجب خسارت هایی طی این 18 سال نیز شد از جمله آنکه مشارکت نیروهای وزارت کشور در مبارزه با داعش منجر به شهادت ده ها هزار نفر از رزمندگان وابسته به وزارت کشور عراق شد.

العبیدی در گفت وگویی با «نون پست» عنوان کرد: وزارت کشور در ابتدا براساس فرقه گرایی تاسیس شد اما طی سال های اخیر شاهد تحولات بزرگی در زمینه جذب پلیس و کادر خود بود و این بدان علت است که در زمان نخست وزیری حیدر العبادی اصلاحاتی در ساختار فرماندهی این وزارتخانه ایجاد شد.

تسلیحات پلیس

تسلیحات پلیس عراق بنابر سازمان های امنیتی و ماموریت های محول شده به آنها متفاوت است. «سرمد البیاتی»، کارشناس مسائل امنیتی عراق در گفت وگویی با نون پست گفت که پلیس فدرال عراق بزرگترین نیروی پلیس درون وزارت کشور عراق محسوب می شود و شمار کادر آن تقریبا نزدیک به نیروهای ارتش عراق یعنی حدود 300 هزار پلیس است.

البیاتی اظهار داشت مسئولیت پلیس عراق حفاظت از کشور در برابر جرائم جنایی، مواد مخدر و تروریسم است و وزارت کشور نیز واحدهای بسیاری از اطلاعات را در خود جای داده است که در مقابله با هسته های خفته داعش موفق بوده اند.

انواع سلاح ها

سلاح های مورد استفاده سازمان ها و سرویس های امنیتی وابسته به وزارت کشور عراق مختلف است؛ در همین رابطه، «ریاض الزبیدی»، از دیگر کارشناسان امنیتی به «نون پست» گفت: سلاح های مورد استفاده در وزارت کشور براساس سازمان ها متفاوت است.

وی اشاره کرد که پلیس فدرال عراق یکی از بزرگترین دستگاه های امنیتی وابسته به وزارت کشور از لحاظ شمار نیروها و تسلیحات به شمار می رود.

الزبیدی در ادامه تصریح کرد: پلیس فدرال در تشکیلات و آموزشش شبیه به ارتش عراق است؛ شمار زیادی خودروی زرهی و ضد گلوله هاموی امریکایی علاوه بر هزاران خودروی نظامی و نفربر زرهی ساخت اوکراین، روسیه و حتی امریکا دارد.

وی با اشاره به اینکه پلیس فدرال همانند ارتش عراق، خمپاره انداز و موشک دارد، گفت: سلاح های مورد استفاده پلیس فدرال عراق، کلاشینکف، مسلسل های ام 16 و ام 4، مسلسل های سنگین روسی علاوه بر هفت تیرهای ساخت اتریش، امریکا، روسیه و تفنگ های اوکراینی است.

الزبیدی در ادامه اظهار داشت که طی جنگ باز پس‌گیری موصل از دست داعش، پلیس فدرال عراق به تانک های تی 72 و خودروهای زرهی ساخت اوکراین با کیفیت بالا و ضد ضربه بودن در برابر گلوله و حملات راکتی مسلح شد.

این کارشناس امنیتی ضمن اشاره به خمپاره اندازها و موشک های پلیس فدرال، بیان کرد که سایر سازمان های وزارت کشور اما سلاح های با کیفیت پایین تری نسبت به پلیس فدرال دارند به جز نیروهای واکنش سریع که دومین نیروی قوی در وزارت کشور عراق پس از پلیس فدرال محسوب می شود.

منبع
نون پست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا