خبر اولسیاسی

دیدار وزرای خارجه اردن و اسرائیل و اخبار غیر رسمی از دیدار ملک عبدالله با نفتالی بنت

پایگاه اسرائیلی «واللا» خبر داد که هفته گذشته ملک عبدالله، پادشاه اردن، در کاخ خود در امان میزبان «نفتالی بنت»، نخست‌وزیر اسرائیل بوده است.

میدل ایست نیوز: وزارت خارجه اردن از مذاکرات «ایمن الصفدی»، وزیر خارجه اردن، با «یائیر لاپید»، وزیر خارجه اسرائیل در منطقه مرزی پل ملک حسین خبر داد.

براساس بیانیه رسمی وزارت خارجه اردن، در این دیدار طرفین بر افزایش 50 میلیون متر مکعبی سهمابه اردن از آب‌های مشترک و افزایش صادرات اردن به کرانه باختری از 160 میلیون دلار در سال به 700 میلیون دلار در سال توافق کردند.

وزیر خارجه اردن در این دیدار بر ضرورت تلاش برای ایجاد چشم‌انداز سیاسی واقعی جهت تحقق صلح پایدار و عادلانه و فراگیر برای رسیدن به راه‌حل دو کشوری و پایان اشغالگری و عملی شدن خواسته‌های مشروع ملت فلسطین و تشکیل کشور مستقل فلسطین در مرزهای 1967 تأکید کردند.

الصفدی همچنین ضمن تأکید بر اهمیت حفاظت از وضعیت تاریخی برقرار در  مسجد الاقصی و بیت‌المقدس خواستار احترام به حقوق ساکنان محله شیخ جراح و توقف اقدامات برای کوچ اجباری آنها شد.

همزمان پایگاه اسرائیلی «واللا» خبر داد که هفته گذشته ملک عبدالله، پادشاه اردن، در کاخ خود در امان میزبان «نفتالی بنت»، نخست‌وزیر اسرائیل بوده است.

براساس این گزارش، منابع اسرائیلی که نخواسته‌اند نامشان فاش شود ضمن افشای این دیدار تأکید کردند که مذاکرات ملک عبدالله و بنت «بسیار سازنده» بوده و طرفین بر گشودن صفحه تازه‌ای در روابط اردن و اسرائیل توافق کرده‌اند.

در ماه های گذشته روابط اردن و اسرائیل به علت خودداری اسرائیل از افزایش سهمابه اردن از آب های مشترک و مشکلات پیش آمده در سفر ولیعهد اردن به بیت المقدس به تیرگی گرایید.

این اختلافات باعث شد که اردن مجوز لازم برای پرواز هواپیمای «بنیامین نتانیاهو» از آسمان اردن برای سفر به امارات را صادر نکند و این سفر لغو شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا