خبر اولسیاسی

آیا قطر در حل بحران‌های لبنان موفق خواهد بود؟

قطر در تلاش است بحران‌های لبنان را حل کند اما باید دید آیا رهبران سیاسی این کشور حاضرند برای حل بحران‌های کشور، منافع مردم را در نظر بگیرند.

میدل ایست نیوز: در دل بحران سیاسی و اقتصادی لبنان، عدم تشکیل دولت جدید و نیاز لبنانی ها به راه حلی برای پایان این وضعیت، قطر طرحی برای برون رفت از بحران کنونی لبنان پیشنهاد کرده است.

قطر برای کمک به حل بحران های لبنان علاوه بر میانجیگری، برای دستیابی به راه حل مورد قبول همه طرف های لبنان اعلام آمادگی کرده است.

در این راستا «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی»، وزیر امور خارجه این کشور سه شنبه در سفر به بیروت با «میشل عون»، رئیس جمهور لبنان دیدار کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی قطر در این دیدار تاکید «تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر بر آمادگی کشورش برای کمک به لبنان در حل بحران هایش را به سران لبنان ابلاغ کرد.

سفر وزیر امور خارجه قطر به لبنان در حالی انجام شد که عدم تشکیل دولت جدید در لبنان اوضاع اقتصادی کشور را بدتر کرده است.

طرح پیشنهادی قطر

بنابر آنچه یک منبع دیپلماتیک به روزنامه قبس کویت گفته است، طرح پیشنهادی قطر در لبنان در سه گام انجام می شود که اولین آن، متحد کردن همه طرف های سیاسی ناتوان از تشکیل دولت و دعوت آنها به گفت وگو است.

این مساله هنوز مطرح است و گفت وگوی طرف های لبنان ممکن است در دوحه انجام شود؛ این مساله از قبل مطرح شده بود و سفر وزیر خارجه قطر به لبنان هم برای تاکید و پیشبرد همین مساله بود.

گام دوم ارائه کمک است؛ اگر گام نخست محقق شود، گام دوم پمپاژ مالی به اقتصاد لبنان برای بهبود وضعیت اقتصادی خواهد بود.

به گفته این منبع دیپلماتیک، سومین گام نیز امضای توافقنامه با صندوق حمایت قطر برای کمک به نهاد متضرر پس از انفجار بندر بیروت است.

برای تحقق سومی گام طی روزهای آتی اقدامات عملی انجام خواهد شد و در این راستا طرح هایی برای راه اندازی و تجهیز بیمارستان های آسیب دیده در نظر گرفته شده است.

این منبع گفت که سفر وزیر خارجه قطر به لبنان دارای جوانب سیاسی، اقتصادی و انسانی است؛ توپ اکنون در زمین مسئولان لبنانی است تا جدیت خود برای قبول گفت وگو برای تشکیل دولت را نشان دهند.

طرح راه حل

«سلیمان نمر»، متخصص امور سیاسی لبنان تاکید کرد سفر وزیر خارجه قطر به لبنان برای دیدار با طرف های لبنانی و نشست با آنها و ارائه ایده ای برای حل بحران لبنان بود.

وی در گفت وگویی با پایگاه خبری «الخلیج آنلاین» گفت: سفر وزیر خارجه قطر به لبنان با هدف بررسی پیشنهادات برای حل بحران لبنان انجام شده و هنوز به مرحله طرح راه حل نرسیده است. قطر قصد دارد از موضع طرف های لبنانی نسبت به پیشنهادات احتمالی مطلع شود.

به گفته این متخصص امور سیاسی لبنان، مردم لبنان امیدوارند بحران کشورشان از سوی قطر حل شود و وزیر خارجه قطر پیشنهادها و راه حل هایی برای بحران ها به خصوص در سایه وخامت اوضاع اقتصادی کشور به همراه آورده باشد.

نمر درباره امکان موفقیت وزیر خارجه قطر در کمک به حل بحران لبنان گفت: طرف های لبنانی به خصوص جناح رئیس جمهور و نخست وزیر مأمور تشکیل کابینه دارای مواضع بسیار متناقض هستند.

وی معتقد است که برخلاف طرف های سیاسی، مردم لبنان طرح قطر برای حل بحران لبنان را می پذیرند اما رهبران سیاسی منافع مردم را در نظر نمی گیرند.

بحران سیاسی و اقتصادی لبنان که از اواخر سال ۲۰۱۹ آغاز شد شدیدترین دوران بی‌ثباتی کشور از زمان پایان جنگ داخلی پانزده ساله این کشور در سال ۱۹۹۰ است.

از شروع بحران اقتصادی اخیر ارزش پول ملی لبنان حدود ۹۰ درصد سقوط کرده و بیکاری به شدت افزایش یافته است.

بهای کالاهای اساسی و نرخ تورم به شکل سرسام آوری افزایش یافته و نهادهای مدنی و کارشناسان اقتصادی می‌گویند که حدود نیمی از جمعیت کشور اکنون زیر خط فقر هستند.

دولت لبنان سال گذشته اعلام کرد که قادر نیست بدهی‌های خارجی خود را بپردازد و ذخایر ارز خارجی بانک مرکزی لبنان که اقتصادش به شدت به واردات وابسته است به شدت کاهش یافته است.

جامعه بین‌المللی و نهادهای مالی مانند بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول کمک مالی به لبنان را به انجام اصلاحات سیاسی و اقتصادی عمیق و تشکیل دولت مستقل از نفوذ احزاب و گروه‌های سیاسی مشروط کرده‌اند.

دولت قبلی لبنان در پی انفجار مهیب بندر بیروت در اوت ۲۰۲۰ در استعفا داد، ولی همچنان امور جاری کشور را اداره می‌کند. در آن انفجار بیش از ۲۰۰ نفر کشته و حدود 6 هزار نفر زخمی شدند و هزاران ساختمان مسکونی و تجاری ویران شد و یا به شدت آسیب دیدند.

منبع
الخلیج آنلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا