خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

بازسازی و نوسازی تسلیحات دپو شده ارتش رژیم بعث توسط الحشد الشعبی

دو هفته پس از برگزاری رژه الحشد الشعبی، دو مقام عراقی تاکید کردند گروه‌های زیرمجموعه حشد اقدام به بازسازی، تعمیر و نوسازی تسلیحات دپو شده ارتش رژیم بعث کرده و از آن در رژه استفاده کرده اند.

میدل ایست نیوز: دو هفته پس از برگزاری رژه الحشد الشعبی در اردوگاه «شهید ابو منتظر المحمداوی» در استان دیالی، دو مقام عراقی تاکید کردند: گروه‌های زیر مجموعه حشد اقدام به بازسازی، تعمیر و نوسازی تسلیحات دپو شده ارتش رژیم بعث در اطراف منطقه التاجی در شمال بغداد و اطراف بصره و غرب شهر الدیوانیه کرده و از آن در رژه استفاده کرده‌اند، تسلیحاتی که شامل ده‌ها تانک، توپ جنگی، نفربر، توپ ضد هوایی مدل 97 میلی متری و خمپاره‌انداز می شود.

دو مقام مذکور در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کردند: این اقدام از ماه‌های نخست دولت عادل عبدالمهدی آغاز شده و به گروه‌های الحشد الشعبی اجازه داده شد تا با تعمیر و بازسازی تسلیحات موجود در انبارهای متعلق به ارتش رژیم سابق عراق از آن استفاده کنند.

در پی حمله ارتش امریکا به عراق در سال 2003 میلادی، هزاران تانک، زره‌پوش، نفربر روسی، چینی و یوگسلاویایی به همراه تسلیحات مختلف نظیر توپ‌های جنگی اتریشی، توپ‌های ضد هوایی و خمپاره‌اندازها به انبارهای تسلیحاتی منتقل شد؛ انبارهایی که تا زمان اشغال امریکا به شدت مورد حفاظت قرار می‌گرفت و هیچ گونه استفاده‌ای از آن نشد، در این میان، نیروهای پیشمرگه در اقلیم کردستان عراق، نخستین گروهی بودند که از این انبارهای تسلیحاتی ارتش سابق عراق استفاده کردند و شمار زیادی از تانک‌ها و زره‌پوش‌های موجود در انبارهای تسلیحاتی کرکوک و اطراف آن را تحت تملک خود درآوردند.

گروه‌های زیرمجموعه الحشد الشعبی در هفتمین سالگرد تاسیس این نهاد، برای نخستین بار در اردوگاه پیشین اشرف که متعلق به گروه تروریستی مجاهدین خلق بود، رژه‌‌ای با حضور «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق برگزار کرد و در این مراسم، تسلیحات سنگین از جمله تانک‌های T72، T55، پهپادهای ساخت ایران، موشک‌های میان‌بُرد، انواع توپ‌های جنگی را به نمایش درآوردند.

در همین رابطه، یک مسئول عراقی به العربی الجدید گفت: در دوران نخست‌وزیری عبدالمهدی با گشودن این انبارهای تسلیحاتی قدیمی و خرید موتور از ایران برای شماری از تانک‌ها موافقت شد همچنین تانک‌های نوع «الکفیل 1» که پیشتر از سوی حشد عتبات رونمایی شد، مدل بازسازی شده تانک‌های T72 ارتش رژیم بعث است، در این میان بیش از 800 نفربر و زره‌پوش مدل بی ام پی 1 و بی ام پی 2 از سوی گروه‌های حشد مورد تصاحب قرار گرفته است، در حالی که این نوع تسلیحات منحصرا متعلق به ارتش عراق است.

در واکنش به این اظهارات، «عادل الکرعاوی»، سخنگوی گروه «انصار الله الاوفیاء» از گروه‌های زیر مجموعه الحشد الشعبی گفت: موضوع تصاحب تسلیحات متعلق به ارتش سابق عراق از سوی حشد، امری محرمانه و سری نیست.

الکرعاوی به العربی الجدید گفت: بازسازی، تعمیر و نوسازی تسلیحات قدیمی از سوی حشد و گروه‌های مقاومت اسلامی امری عجیب و غیر قانونی نیست و این عملیات با اطلاع دولت عراق و موافقت فرماندهی کل نیروهای مسلح انجام شده است، لذا موضوع محرمانه و مخفی نیست.

وی گفت: افتراهای بسیاری از سوی دشمنان محور مقاومت زده می‌شود که الحشد الشعبی با گسترش توان تسلیحاتی خود در تلاش برای قوی‌تر شدن از ارتش عراق است یا اینکه حشد می‌خواهد با کودتا، حکومت را به دست گیرد، این گونه سخنان، مسخره و مضحک است و حشد و گروه‌های مقاومت تنها پشتیبان دولت در پرونده‌های مبارزه با تروریسم و تحقق امنیت است و هر گونه رویکردی برای تسلیح حشد به معنای تسلیح نیروهای امنیتی است و به سود دولت و مردم عراق خواهد بود.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا