خبر اولسیاسی

«العربی الجدید»: دور چهارم گفت وگوهای راهبردی عراق و امریکا احتمالا به خروج نیروهای رزمی امریکایی از عراق می انجامد

هیئتی دولتی در عراق در حال انجام هماهنگی‌های لازم با سفارت امریکا درباره تعیین موعد برگزاری دور چهارم گفت‌وگوهای راهبردی عراق و امریکا است.

میدل ایست نیوز: دو مقام بلندپایه عراقی خبر دادند که هیئتی دولتی در عراق در حال انجام هماهنگی‌های لازم با سفارت امریکا درباره تعیین موعد برگزاری دور چهارم گفت‌وگوهای راهبردی عراق و امریکا است که قرار است در اواخر ماه جاری میلادی در واشنگتن برگزار شود.

به گزارش «العربی الجدید»، این هماهنگی‌ها شامل تعیین موضوعات مورد بحث و تلاش برای رسیدن به توافقات اولیه درباره آنها به خصوص موضوع خروج نیروهای رزمی امریکایی از عراق مربوط می‌شود.

در آوریل گذشته دور سوم گفت‌وگوهای راهبردی عراق و امریکا که اولین آنها پس از ریاست جمهوری «جو بایدن» بود به‌صورت ویدئوکنفرانس به ریاست وزرای خارجه دو کشور برگزار شد.

در این دور از گفت‌وگوها توافق شد که نقش نیروهای ائتلاف کاملا حالت آموزشی و استشاری بگیرد و این نیروها هیچ‌گونه فعالیت رزمی در عراق نداشته باشند.

یک مقام بلندپایه در دفتر نخست‌وزیر عراق تأکید کرد که هنوز معلوم نیست ریاست این دور از گفت‌وگوها را خود «مصطفی الکاظمی» بر عهده می‌گیرد یا مانند دو دوره قبل وزیر خارجه عراق به جای او رئیس هیئت عراقی خواهد بود و افزود که تصمیم‌گیری در این باره به مسائل سیاسی و امنیتی عراق مربوط می‌شود.

این مقام گفت که هیئتی که در حال هماهنگی با سفارت امریکا درباره تدارکات برگزاری این نشست است شامل مقاماتی از وزارت خارجه و مشاور امنیت ملی و دفتر نخست‌وزیر و فرماندهی ستاد عملیات عراق است.

به گفته این مقام احتمالا این دوره از گفت‌وگوها با اعلام رسمی خروج نیروهای رزمی امریکایی از عراق که شمارشان حدود 500 نیروست بینجامد و نیروهای آموزشی و استشاری در چارچوب ائتلاف بین‌المللی به فعالیت خود ادامه دهند.

این منبع افزوده که با وجود این، تحولات جاری و احتمال تشدید تنش میان نیروهای امریکایی و گروه های مسلح ممکن است موجب تغییر همه سناریوها شود.

براساس این گزارش «مصطفی الکاظمی» به نیروهای سیاسی عراقی تعهد داده پیشرفتی بزرگ در پرونده خروج نیروهای امریکایی از عراق رخ دهد.

این در حالی است که روزهای گذشته و در پی حمله هوایی جنگنده‌های امریکایی به مواضع الحشد الشعبی در مرز عراق و سوریه، حملات راکتی و پهپادی علیه پایگاه‌های عراقی که نیروهای امریکایی در آن حضور دارند تشدید شده است.

در شدیدترین مورد، هفته گذشته 14 راکت به سمت پایگاه نظامی عین الاسد شلیک شد که براساس آمارهای غیر رسمی دست‌کم 2 نیروی امریکایی در آن زخمی شدند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا