اجتماعیخبر اولسیاسی

تازه ترین آمار حادثه بیمارستان ناصریه و ترکش های سیاسی آن

اظهارات روز گذشته «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق، به گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه این حادثه عامدانه رخ داده دامن زده است.

میدل ایست نیوز: کمیساریای حقوق بشر عراق آمار نهایی جان‌باختگان حادثه روز گذشته در بیمارستان امام حسین(ع) در ناصریه را اعلام کرد.

«فاضل الغراوی»، در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی عراقی گفت که براساس آمار رسمی این کمیساریا شمار جان‌باختگان 94 تن است که 62 تن از آنها شناسایی شده‌اند و از اجساد 32 تن هیچ اثری نمانده است.

او گفت که نگه‌داری 50 کپسول اکسیژن در یک کانکس یعنی تبدیل کردن آن کانکس به یک بمب منفجره و مسئولیت آن متوجه همه مقامات ذی‌ربط است.

از سوی دیگر، «مقتدی صدر» که به علت نفوذ گسترده نزدیکانش در وزارت بهداشت هدف انتقادات گسترده مردم قرار گرفته است خواستار برکناری فوری استاندار ناصریه شد.

«صالح محمد العراقی» که از وی به سخنگوی صدر یاد می‌شود، با انتشار توئیتی نوشت که گام‌های لازم برای بازگشت اوضاع ناصریه به حالت عادی شامل برکناری فوری استاندار به‌خصوص بعد از برکناری مدیر بهداشت ناصریه احساس می‌شود.

مدیر بهداشت ناصریه روز گذشته و ساعاتی پس از حادثه آتش‌سوزی از مقام خود استعفا داد که استعفایش توسط استاندار پذیرفته شد.

العراقی همچنین تأکید کرد که باید در گام دوم برای بازگشت اقتدار دولت و برقراری ثبات و امنیت در ناصریه اقدام شود و افزود که باید استانداردهای لازم درون بیمارستان‌ها در همه استان‌ها اجرا شود.

از سوی دیگر، «عباس صروط»، عضو کمیسیون امنیت و دفاع مجلس عراق، تأکید کرد که این حادثه موجب افزایش تنش و التهاب در استان ذی قار می‌شود.

او گفت که استان ذی‌قار خود مدت‌هاست که با ناآرامی و بی ثباتی روبه‌روست و تازه در حال بازگشت آرامش بود که این حادثه تلخ رخ داد و بی شک موجب تنش در استان خواهد شد.

این حادثه همچنین باعث افزایش انتقادات از نخست وزیر عراق و کوتاهی دولت در پیگیری مصوبه خود بعد از حادثه بیمارستان ابن الخطیب بغداد درباره اجرای استانداردهای ایمنی در همه مراکز درمانی شده است.

مردم ناصریه بار دیگر چادرهای تجمع در میدان اصلی شهر را نصب کرده اند و خود را آماده ازسرگیری تظاهرات می کنند.

همزمان اظهارات روز گذشته «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق، به گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه این حادثه عامدانه رخ داده دامن زده است.

او روز گذشته در آغاز جلسه هیئت دولت عراق گفت که این حجم از اهمال‌کاری یا اقدام عامدانه یا غیر عامدانه که فاجعه‌ای در این سطح به جای می‌گذارد معقول نیست و نتایج تحقیقات به شناسایی مقصران می‌انجامد و ابراز امیدواری کرد که هیچ کوتاهی عامدانه‌ای در میان نباشد.

نخست وزیر عراق گفت: به خدا میهن پرستی ما اجازه نمی‌دهد که یک عراقی برای رسیدن به یک هدف سیاسی برادرش را بکشد و لعنت بر هر منفعت یا منصبی که باعث شود انسان خون برادرش را کم‌ارزش بشمرد یا بخواهد به جایی برسد که دکل برق را منفجر کند تا نظر خودش را ثابت کند یا کسانی را که برای میهنشان تلاش می‌کنند به شکست بکشاند.

در همین راستا، خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه در گزارشی با عنوان «چند علامت سؤال درباره حادثه آتش‌سوزی بیمارستان عراق» نوشت که این حادثه یک نقطه عطف در تحولات سیاسی این کشور خواهد بود.

این گزارش به نقل از «عبدالقادر النایل»، تحلیلگر سیاسی عراقی، مدعی شده که گروه‌های وابسته به احزاب در این حادثه دست داشته‌اند و این جنایت در چارچوب نزاع‌های سیاسی جاری در عراق به‌خصوص در آستانه انتخابات جای می‌گیرد.

این تحلیلگر سیاسی مدعی شده که یک گروه غیر نظامی چند ساعت پیش از حادثه به انباری که در آن کپسول‌های اکسیژن نگه‌داری می‌شده وارد شده است. وی می‌افزاید که اطلاعات دوربین‌های مداربسته بیمارستان نیز ناپدید شده است.

النایل دولت عراق را به اهمال در این مسئله به علت ملاحظات سیاسی با جریان صدر متهم کرده است و افزوده که همه مدیران وزارت بهداشت از ائتلاف سائرون هستند و دولت نمی‌خواهد با آنها وارد تنش شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا