اقتصادیخبر اولسرخط خبرهاسیاسی

سایه سنگین بن‌بست سیاسی لبنان بر افزایش افسارگسیخته نرخ دلار و کالاها

کناره‌گیری الحریری از تشکیل دولت و بن‌بست سیاسی حاکم بر لبنان بازتاب منفی بر افزایش افسارگسیخته قیمت کالاها و نرخ دلار داشته است.

میدل ایست نیوز: کناره‌گیری «سعد الحریری» از تشکیل دولت و بن‌بست سیاسی حاکم بر لبنان بازتاب منفی بر افزایش افسارگسیخته قیمت کالاها و نرخ دلار داشت که روز گذشته از سقف 23 هزار لیره گذشت.

در این میان، همزمان با تشدید اختلافات سیاسی و کناره‌گیری الحریری و افزایش شدید نرخ دلار، قیمت مواد غذایی نیز شاهد افزایش بی‌سابقه‌ای بوده است؛ امری که با توجه به از دست رفتن ارزش پول ملی به مقدار 95 درصد، خانواده‌های لبنانی از تامین کالاهای اساسی خود با تنگنا و دشواری شدیدی رو به رو هستند.

در همین رابطه، «ندی نعمه»، رئیس هیات مصرف‌کنندگان لبنانی به العربی الجدید گفت: نرخ کالاها و اجناس هیچ سقف و حد و مرزی نمی‌شناسد و بازار در سایه تغییر مداوم نرخ کالاها، احتکار اجناس و نبود نظارت و بازرسی با آشوب و بی‌نظمی افسارگسیخته‌ای دست به گریبان است.

نعمه گفت: روز پنجشنبه در بازار با صحنه‌ای عجیب و نامعمول رو به رو بودیم به طوری که نرخ برخی کالاها در یک روز، چندین بار دستخوش تغییر شد و مغازه‌داران و صاحبان فروشگاه اجناس خود را با توجه به قیمت دلار افزایش می‌دادند.

رئیس هیات مصرف‌کنندگان لبنانی با بیان اینکه قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته است، اظهار داشت: متاسفانه ما در حال حرکت به سمت فاجعه‌ای واقعی هستیم، امنیت غذایی در معرض خطر بزرگی قرار دارد و نمی‌دانیم که سرنوشت مردم لبنان در سایه حقوق‌های ثابت، لغو یارانه‌ها و افزایش شدید تورم و قیمت کالاها چگونه خواهد بود.

از سوی دیگر، «محمد شمس الدین»، کارشناس اقتصادی لبنانی اظهار داشت:سبد غذایی مصرفی در اوخر ژوئن دو میلیون و 500 هزار لیره بود این در حالی است که در ماه اکتبر گذشته تنها 450 هزار لیره بود و اکنون با افزایش نرخ دلار به 23 هزار لیره، این رقم افزایش هم خواهد یافت.

شمس الدین افزود: شهروندان لبنانی علاوه بر افزایش نرخ سبد غذایی مصرفی، در تامین هزینه‌های برق، خدمات پزشکی، حمل و نقل و غیره نیز با مشکلاتی بسیاری دست به گریبان هستند.

وی اظهار داشت:حداقل حقوق‌ در لبنان اکنون به 34 دلار رسیده است و کشور جزء فقیرترین کشورهای جهان به شمار می‌رود و هم‌ردیف کشورهایی نظیر سودان و ونزوئلا به 22 دلار، مالاوی 27 دلار و اتیوپی با 24 دلار قرار دارد.

شمس الدین در پایان دلیل افزایش قیمت اجناس را سه عامل دانست: نخست اینکه هیچ نظارتی بر قیمت‌گذاری کالاها در بازار وجود ندارد، دوم اینکه افزایش قیمت کالاها با افزایش نرخ دلار در بازار سیاه در ارتباط است و سوم اینکه قیمت برخی کالاها نظیر روغن نباتی در بازار جهانی افزایش یافته است.

لبنان از بحران شدید اقتصادی رنج می‌برد که بانک جهانی آن را یکی از بدترین بحران‌ها در تاریخ مدرن توصیف کرده است، واحد پول لبنان، لیره ، ظرف دو سال اخیر بیش از ۹۰ درصد ارزش خود را از دست داده که باعث تشدید فقر و کمبود مواد غذایی، سوخت و دارو در این کشور شده است.

الحریری روز پنجشنبه پس از دیدار بیست دقیقه‌ای با میشل عون گفت: «روشن است که ما نمی‌توانیم با رئیس‌جمهوری محترم به توافق برسیم. به همین دلیل از تشکیل دولت انصراف می‌دهم.»

با توجه به این‌که هیچ جایگزینی برای تصدی سمت نخست‌وزیری لبنان وجود ندارد، امید برای تشکیل دولتی که بتواند به وضعیت اقتصادی این کشور سر و سامان بدهد به حداقل رسیده است.

دولت قبلی لبنان به نخست‌وزیری حسن دیاب در پی انفجار مهیب اوت ۲۰۲۰ در بندرگاه بیروت استعفا داد ولی به عنوان دولت موقت امور جاری کشور را اداره می‌کند. در آن انفجار بیش از ۲۰۰ نفر کشته و حدود شش هزار نفر زخمی شدند و هزاران ساختمان مسکونی و تجاری ویران شد و یا به شدت آسیب دیدند.

الحریری دومین نامزد تشکیل دولت لبنان ظرف ۱۲ ماه گذشته است. پیشتر مصطفی ادیب تلاش کرده بود که دولت تشکیل دهد ولی ناکام مانده بود. رهبران لبنان طی یک سال گذشته مرتبا یکدیگر را مقصر بحران‌های کشور معرفی می‌کنند.

جامعه جهانی از زمان انفجار بندر بیروت تعهد کرده‌اند که میلیون‌ها دلار به لبنان اختصاص خواهند داد منوط به این‌که دولت جدید تشکیل شود.

برخی کشورها از جمله فرانسه تهدید کرده‌اند که احتمالا برخی از رهبران لبنان را هدف تحریم‌های خود قرار دهند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا