خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

«ابوعلی» سفیر جدید بریتانیا در بغداد

اولین پیام ویدئویی «مارک برایسون»، سفیر جدید بریتانیا در عراق، که در توئیتر رسمی وی منتشر شد توجه بسیاری در عراق جلب کرده است.

میدل ایست نیوز: اولین پیام ویدئویی «مارک برایسون»، سفیر جدید بریتانیا در عراق، که در توئیتر رسمی وی منتشر شد توجه بسیاری در عراق جلب کرده است.

او که هفته پیش استوارنامه خود را به «برهم صالح»، رئیس ‌جمهوری عراق تقدیم کرد، در این ویدئو به زبان عربی با مردم عراق سخن گفت و خبر داد که مسلمان است و اشتیاق دارد که بیشتر درباره عراق و تاریخ آن بداند.

وی گفت که میان سال‌های 2013-2014 معاون سفیر بریتانیا بوده و اوقات فراغتش را به دیدن فوتبال با پسرش «علی» و تقویت عربی‌اش می‌گذراند.

برایسون سابقه سرکنسولی بریتانیا در بصره را نیز در کارنامه خود دارد.

کنیه «ابوعلی» سفیر جدید، یادآور کنیه «ابوناجی» در فرهنگ عامه عراقی است. عراقی‌ها وقتی بخواهند از دقت و انضباط و زیرکی انگلیسی ها سخن بگویند از آنان به «ابوناجی» یاد می کنند. چیزی شبیه «عمو سام» درباره امریکایی ها.

این کنیه به گرترود بل، مشاور حاکم بریتانیایی عراق در دوره استعمار این کشور و از کسانی که نقش مهمی در تأسیس کشور عراق داشت، مربوط می‌شود و می‌گویند که نام یک دوست یهودی عراقی وی است که رابط گرترود بل و بازاریان و چهره‌های اجتماعی عراق بود.

استفن هیکی، سفیر سابق بریتانیا در بغداد، نیز که با انتشار ویدئوهای متعددی در حین پختن انواع غذاهای محلی عراقی توجه بسیاری را به خود جلب کرده بود، در پایان مأموریتش نوشت در روزهای آینده به تدریج خاطرات جالبی درباره ایام فعالیت در عراق منتشر خواهد کرد.

در فرهنگ عراقی کنیه با نام اول پسر هر فرد ساخته می شود و در مورد پدران با «ابو» و در مورد مادران با «ام» ساخته می شود. در مواردی نیز این کنیه براساس شغل یا صفت خاصی در افراد ساخته می شود.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا