خبر اولسیاسی

گسترش همکاری بین ارتش عراق و پیشمرگه برای پرکردن خلأهای امنیتی

به موجب توافق جدید بین ارتش عراق و نیروهای پیشمرگه اقلیم کردستان، 6 مرکز امنیتی مشترک جدید در جهت هماهنگی در مناطق دارای خلأ امنیتی تشکیل شد.

میدل ایست نیوز: فرماندهی ارتش عراق و نیروهای پیشمرگه در اربیل به توافق جدیدی برای تشکیل نیروهای اضافی از ارتش و پیشمرگه دست یافتند که به موجب آن مسئولیت تامین امنیت مناطق دارای خلأ امنیتی در مناطق مورد مناقشه بین بغداد و اربیل بر عهده آنها خواهد بود؛ مناطقی که محل اصلی فعالیت عناصر گروه تروریستی داعش به خصوص در زمار، مخمور، رشته کوه ها قره جوخ در استان نینوا هستند.

توافق جدید برای گسترش توافقات گذشته بین بغداد و اربیل انجام شده و به موجب آن 6 مرکز امنیتی مشترک از ارتش و پیشمرگه در جهت هماهنگی درخصوص پرونده تعقیب عناصر داعش تشکیل شده است.

حمله به فرودگاه اربیل، عامل توافق جدید

ناظران تاکید دارند که تداوم حمله به فرودگاه اربیل که محل حضور نیروهای امریکایی است، موجب شد تا همکاری و هماهنگی بین ارتش و پیشمرگه گسترش یابد و برای کنترل تمامی خلأهای امنیتی بیشتر تلاش شود.

پس از حمله اخیر به فرودگاه اربیل در 6 ژوئیه، فرماندهان امنیتی در بغداد و اربیل، چندین نشست برگزار و امکان گسترش همکاری بین دو طرف برای پایان دادن به حملات به اربیل را بررسی کردند.

دولت عراق به دنبال گسترش همکاری ها با پیشمرگه

در همین رابطه «جمال ایمنکی»، رئیس ستاد نیروهای پیشمرگه یکشنبه گفت که پس از سفر هیئت امنیتی عراق به اربیل، توافقی بر سر تشکیل دو تیپ مشترک از ارتش و پیشمرگه صورت گرفت.

وی توضیح داد که تصمیم به تشکیل نیروی مشترک از سوی طرفین اتخاذ شده و قرار است گام های عملی آن طی روزهای آتی و برای پر کردن خلأهای امنیتی در مناطق تحت کنترل ارتش و پیشمرگه اجرایی شود.

رئیس ستاد نیروهای پیشمرگه همچنین اشاره کرد که مراکز هماهنگی مشترک بین نیروهای ارتش و پیشمرگه که اخیرا تشکیل شده است بدون هیچ مانعی به مسئولیت خود ادامه می دهند.

یک مسئول بلندپایه در وزارت دفاع عراق با تاکید بر اینکه این توافقات بر اساس تحولات میدانی صورت گرفته، گفت که نشست های مشترک بین فرماندهان پیشمرگه و نیروهای مسلح عراق موجب توافق بین طرفین شد و نیروهای مشترک درجهت پرکردن خلأهای امنیتی که عناصر داعش و نیروهای قانون شکن در آن فعالیت می کنند، اقدام خواهند کرد.

این مسئول در گفت وگویی با العربی الجدید با اشاره به اینکه تلاش برای تداوم همکاری امنیتی ادامه دارد تاکید کرد که دولت عراق به دنبال افزایش سطح همکاری در این پرونده است، چرا که این پرونده به هماهنگی گسترده برای مقابله با چالش ها و کنترل مناطق دارای خلأ امنیتی نیاز دارد.

وی فاش کرد که این نیروی مشترک از سوی ائتلاف بین المللی برای ضربه به مخفیگاه ها و هسته های داعش در مناطق صعب العبور بین استان های نینوا، کرکوک و دیالی حمایت می شود.

موافقت نیروهای سیاسی کرد و مخالفت نیروهای سیاسی نزدیک به حشد

در همین راستا «ماجد شنکالی»، از سران حزب دموکرات کردستان به العربی الجدید گفت: تشکیل نیروهای مشترک و استقرار آن در مناطق دارای خلأ امنیتی برای تامین امنیت این مناطق و نه فقط تامین امنیت اربیل و اقلیم بسیار مهم است.

وی با اشاره به اینکه مناطقی که قرار است نیروهای مشترک در آن مستقر شوند، از لحاظ امنیتی ضعیف هستند، گفت که هماهنگی مشترک بین بغداد و اربیل به عراق و اقلیم کردستان برای حفاظت و تامین امنیت مناطق مورد مناقشه قدرت می دهد.

در مقابل «عباس الزاملی»، عضو ائتلاف فتح در پارلمان عراق به العربی الجدید گفت که برخی مناطق مرزی با اقلیم کردستان بین موصل و اربیل به سمت دشت نینوا، با استقرار یگان هایی از الحشد الشعبی و نیروهای امنیتی دارای امنیت است.

وی گفت که تشکیل نیروی جدید مشترک از ارتش و پیشمرگه مانع از حملات به اربیل به صورت نهایی نخواهد شد و تاکید کرد که کردها باید بدانند تلاش آنها برای دور کردن الحشد الشعبی از مناطق مورد مناقشه امری غیر ممکن است.

گفتنی است دولت اقلیم کردستان اخیرا دولت بغداد و نیروهای ائتلاف بین المللی را مسئول حملات به فرودگاه اربیل دانسته و خواستار تحقیقات حرفه ای در خصوص این پرونده شده بود.

تکرار حملات به فرودگاه اربیل که محل حضور نیروهای ائتلاف بین المللی نیز است، موجب شد طرح هایی برای همکاری بین ارتش عراق و نیروهای پیشمرگه وضع شود.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا