خبر اولسیاسی

العربی الجدید: فعال شدن کانال ارتباطی محرمانه مصر با حزب الله لبنان

منابع آگاه خبر دادند که یک مقام بلندپایه دستگاه اطلاعات مصر با شیخ «نعیم قاسم» مستقیما تماس گرفته و درباره برخی مسائل مهم منطقه ای مذاکره کرده است.

میدل ایست نیوز: پایگاه «العربی الجدید» به نقل از منابع امنیتی مصری خبر داد که مقاماتی در دستگاه اطلاعات عمومی مصری کانال‌های ارتباطی محرمانه با حزب‌الله لبنان برقرار کرده‌اند.

براساس این گزارش، در راستای تحولات منطقه‌ای و تلاش قاهره برای برعهده گرفتن نقش‌های تازه‌ در منطقه و افزایش نفوذ، مسئولان پرونده لبنان در دستگاه اطلاعات عمومی مصر کانال‌های ارتباطی محرمانه‌ای با حزب‌الله لبنان برقرار کرده‌اند.

این منابع امنیتی به این پایگاه خبری گفته‌اند که برای اولین بار پس از مدتی نه چندان کوتاه، یک مقام بلندپایه این دستگاه مصری با شیخ «نعیم قاسم»، معاون دبیرکل حزب الله لبنان مستقیما تماس گرفته و درباره برخی مسائل مورد اهتمام مشترک و از همه مهم‌تر وضعیت غزه و وساطت مصر میان گروه‌های فلسطینی مذاکره کرده است.

این منابع گفته‌اند که پرونده سوریه و نقش حزب‌الله در آن و نیز وضعیت لبنان و بحران اقتصادی این کشور و نیز بن‌بست سیاسی در تشکیل دولت لبنان از دیگر موضوعات مورد بحث در این گفت‌وگو بوده است.

این گزارش افزوده که مقام مصری از معاون دبیرکل حزب‌الله خواسته که برای آرام نگه داشتن وضعیت غزه و جلوگیری از ایجاد تنش توسط گروه‌های فلسطینی وارد عمل شود.

براساس این گزارش، این تماس با مذاکرات مشابه قاهره با تهران درباره مسائل منطقه‌ای هم‌زمان شده است.

این منابع تأکید کرده‌اند که مصر اخیرا با بررسی جامع مسائل منطقه و پرونده حزب‌الله دریافته که باید برای تأمین منافع خود در منطقه و تضمین گسترش نفوذ خود با حزب‌الله وارد همکاری شود، به‌خصوص که حزب‌الله نفوذ بالایی در نوار غزه و عموم فلسطین دارد.

به گفته این منابع، قاهره می‌کوشد که برگه‌های بازی خود در منطقه را هم دربرابر غرب و هم در برابر کشورهای شورای همکاری افزایش دهد.

ازسوی دیگر، این منابع گفته‌اند که این تماس پیش از سفر اخیر «سعد الحریری» به قاهره در نیمه ژوئیه و اعلام انصراف وی از تشکیل کابینه انجام شده و افزوده‌اند که موضوع تشکیل دولت لبنان و خروج از بن‌بست از مسائل مورد بحث در این گفت‌وگوها بوده است.

پیش از این، همین پایگاه خبری از مذاکرات مستقیم هیئت های امنیتی مصر و ایران در قاهره خبر داده بود.

این پایگاه به نقل از منابع آگاه خبر داده بود که این دیدار در راستای سیاست خارجی جدید مصر انجام شده که می‌کوشد با همه قدرت‌های بزرگ و کشورهای منطقه روابط برقرار کند و از ورود نیابتی به بحران‌های کشورهای دیگر خودداری کند و فقط منافع مصر را در نظر بگیرد.

این منابع در پاسخ به این سؤال که آیا این مذاکرات موجب خشم متحدان مصر در شورای همکاری و به‌خصوص عربستان نمی‌شود، گفت که تعیین‌کنندگان سیاست خارجی مصر اخیرا رویکرد تازه‌ای پیش گرفته‌اند که به موجب آن کلید منافع و روابط مصر را به کشور دیگری نخواهند سپرد.

به گفته این منابع، توقف حمایت‌های مالی و اقتصادی کشورهای شورای همکاری و بی نیازی مصر از این کمک‌ها استقلال مصر در تصمیم‌گیری را باعث شده و قاهره می‌کوشد از این طریق روابط خود را با کشورهای منطقه متعادل کند.

براساس این گزارش، تماس‌ها با ایران پس از آن آغاز شده که ایران مدت‌ها پیش پیغام‌هایی به مصر برای بهبود روابط ارسال کرده بود اما قاهره آن پیغام‌ها را بی پاسخ گذاشته بود. تازه‌ترین این پیغام‌ها از طریق «ناصر کنعانی»، کاردار ایران در مصر، ارسال شده بود که از تمایل ایران به گشایش صفحه تازه‌ای در روابط دو کشور سخن گفته بود.

منابع خبری پیش از این از نقش مهم عراق و نخست‌وزیر آن مصطفی الکاظمی در برقراری تماس میان ایران و مصر سخن گفته بودند. پیش از آن الکاظمی توانسته بود مذاکراتی از همین نوع میان ایران و عربستان برگزار کند و تلاش مشابهی نیز برای برقراری مذاکرات میان ایران و اردن جریان دارد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا