اجتماعیخبر اولسرخط خبرهاسیاسی

هفته‌نامه آبزرور: لبنان در آستانه تبدیل شدن به «حکومت ورشکسته» است

هفته‌نامه بریتانیایی آبزرور هشدار داد لبنان در آستانه تبدیل شدن به «حکومت شکست خورده یا ورشکسته» است و این امر منجر به کشیده شدن آشوب به کشورهای غربی خواهد شد.

میدل ایست نیوز: هفته‌نامه بریتانیایی آبزرور هشدار داد لبنان در آستانه تبدیل شدن به «حکومت شکست خورده/درمانده/ناکام/ورشکسته» است و این امر منجر به کشیده شدن آشوب به کشورهای غربی خواهد شد.

هفته‌نامه آبزرور در سرمقاله خود نوشت: بحران لبنان کاملا آشکار است اما مورد توجه کافی رسانه‌ها به خصوص سیاسیون بریتانیا و رسانه این کشور قرار نگرفته و این اشتباهی بزرگ است همچنین دور از ذهن نیست که لبنان به زودی همانند یمن و لیبی به حکومت شکست‌خورده تبدیل شود، این تنها برای مردم لبنان فاجعه نخواهد بود بلکه همه منطقه، اروپا و بریتانیا را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

آبزور نوشت: بحران لبنان چندوجهی است اما شاید محسوس‌ترین وجه این بحران برای مردم این کشور، بحران اقتصادی و معیشتی باشد به طوری که پول ملی طی 18 ماه گذشته 90 درصد از ارزش خود را از دست داده و خسارت‌ های سنگینی بر خانواده‌های معمولی وارد کرده است، اکنون بیش از 30 درصد از کودکان لبنانی گرسنه هستند و اغلب خانه‌ها از کمبود مواد غذایی رنج می برند و نیمی از مردم در فقر و فلاکت غوطه‌ور شده اند.

تورم شدید و سوء مدیریت مقامات لبنان به همراه پیامدهای انفجار سهمگین بندر بیروت و اپیدمی کرونا منجر به افزایش افسارگسیخته مواد اساسی، غذا، سوخت و دارو شده است و بسیاری از بیماران قلبی و مبتلا به قند در تامین داروهای مورد نیاز خود با دشواری بسیاری مواجه هستند.

این هفته‌نامه بریتانیایی ادامه داد: 30 درصد از نیروهای کار لبنان بیکار شده اند و سرمایه و پس‌انداز بسیاری از بازنشستگان ارزش خود را از دست داده، افزون بر ان لبنان با قطعی مکرر و طولانی مدت برق رو به رو است و یونیسف نسبت به فروپاشی نظام تامین آب شرب در این کشور هشدار داده است.

آبزروز افزود: ارتش لبنان نیازمند 100 میلیون دلار برای پوشش نیازهای فوری 80 هزار پرسنل خود است، سطح حقوق سربازان ارتش پیش از بحران 800 دلار بود اما اکنون تقریبا 80 دلار است.

ارتش لبنان در حراست از مرزهای مشترک با سوریه و اسرائیل به دلیل کمبود سوخت با مشکلاتی مواجه است و همه این‌ها بر نگرانی‌ها از سوء استفاده تروریست‌ها از این وضعیت و اقدام به حملات تروریستی و قاچاق سلاح افزوده است.

هفته‌نامه آبزرور در پایان نوشت: گزارش‌ها نشان می دهد که بسیاری از پناهندگان سوری به دلیل وخامت اوضاع در لبنان در حال بازگشت به سوریه و یا ترک لبنان به مقصد کشورهای دیگر هستند؛ امری که می‌تواند به ایجاد موج جدید پناهندگان به ترکیه، اروپا و بریتانیا منجر شود.
«سعد الحریری» پیشتر پس از دیداری بیست دقیقه‌ای با میشل عون به خبرنگاران گفت: «روشن است که ما نمی‌توانیم با رئیس‌جمهوری محترم به توافق برسیم. به همین دلیل از تشکیل دولت انصراف می‌دهم».

به گزارش خبرگزاری رویترز، با توجه به این‌که هیچ جایگزینی برای تصدی سمت نخست‌وزیری لبنان وجود ندارد، امید برای تشکیل دولتی که بتواند به وضعیت اقتصادی این کشور سر و سامان بدهد به حداقل رسیده است.

دولت قبلی لبنان به نخست‌وزیری حسن دیاب در پی انفجار مهیب اوت ۲۰۲۰ در بندرگاه بیروت استعفا داد ولی به عنوان دولت موقت امور جاری کشور را اداره می‌کند. در آن انفجار بیش از ۲۰۰ نفر کشته و حدود شش هزار نفر زخمی شدند و هزاران ساختمان مسکونی و تجاری ویران شد و یا به شدت آسیب دیدند.

الحریری دومین نامزد تشکیل دولت لبنان ظرف ۱۲ ماه گذشته است. پیشتر مصطفی ادیب تلاش کرده بود که دولت تشکیل دهد ولی ناکام مانده بود. رهبران لبنان طی یک سال گذشته مرتبا یکدیگر را مقصر بحران‌های کشور معرفی می‌کنند

جامعه جهانی از زمان انفجار بندر بیروت تعهد کرده‌اند که میلیون‌ها دلار به لبنان اختصاص خواهند داد منوط به این‌که دولت جدید تشکیل شود.

منبع
القدس العربی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا