اقتصادیسرخط خبرها

کاهش نسبت بیکاری و فقر در عراق در مقایسه با سال گذشته

نسبت بیکاری در سال 2020 به 27 درصد رسیده بود اما اکنون 22 درصد است و نسبت فقر که در سال گذشته به 35 درصد رسیده بود اکنون کم‌تر از 25 درصد است.

میدل ایست نیوز: «مظهر محمد صالح»، مشاور مالی و اقتصادی نخست‌وزیر عراق، از کاهش نسبت بیکاری و فقر در عراق در مقایسه با سال گذشته خبر داد.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی عراق گفت که کاهش فعالیت اقتصادی در سال 2020 به علت شیوع کرونا و کاهش قیمت نفت براساس برآوردهای نهادهای مالی خارجی باعث شد که تولید ناخالص داخلی عراق در سال 2020 رشد منفی 9.5 درصد تا 11 درصد داشته باشد.

او گفت که سال 2020 از سخت‌ترین سال‌ها برای عراق به لحاظ اقتصادی بود و اگر سیاست‌های پولی بانک مرکزی نبود وضعیت کشور به جای خطرناکی می‌کشید.

صالح افزود که بانک مرکزی با دریافت وام و با پیش گرفتن سیاست درست پولی توانست اقتصاد دچار رکود عراق را از این وضعیت خارج کند و در نتیجه این سیاست‌ها سال 2021 را واقعا می‌توان سال بهبود وضعیت اقتصاد عراق دانست.

او گفت که با وجود این بهبود، رشد اقتصادی کشور همچنان کمتر از رشد جمعیت است و این به معنای آن است که نسبت رشد تولید ناخالص داخلی کُند است.

به گفته مشاور اقتصادی نخست‌وزیر عراق، نسبت بیکاری در سال 2020 به 27 درصد رسیده بود اما اکنون 22 درصد است و نسبت فقر که در سال گذشته به 35 درصد رسیده بود اکنون کم‌تر از 25 درصد است.

وی افزود که سیاست بانک مرکزی در تأمین 4 هزار میلیارد دینار برای بخش مسکن بدون سود بانکی و با مهلت بازپرداخت طولانی باعث رونق در بخش مسکن عراق و بهبود کسب و کار شد چون 20 درصد نیروی کار عراق در بخش مسکن و ساخت‌وساز فعال است و رونق این بخش کمک بسیاری به کاهش بیکاری می‌کند.

این مقام عراقی افزود که همچنان مسئله فساد مشکل بزرگی است که اقتصاد ملی هزینه آن را می‌پردازد و 25=40 درصد هزینه‌های اجرایی چه در بخش دولتی و چه پیمانکاری هزینه فساد می‌شود که آمار خطرناکی است.

 

منبع
خبرگزاری رسمی عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا