اقتصادیسرخط خبرهاسیاسی

به علت کرونا، روسیه تحویل نیروگاه هسته ای مصر را دو سال و نیم به تعویق انداخت

قرار بود این پروژه در آغاز سال 2028 به صورت کامل به بهره‌برداری برسد، اما روس‌ اتم و دولت مصر توافق کرده‌اند که این زمان به نیمه 2030 موکول شود.

میدل ایست نیوز: دولت مصر و شرکت «روس اتم» جدول زمانی تازه‌ای برای راه‌اندازی پروژه نیروگاه هسته‌ای ضبعه که توسط روسیه در مصر ساخته می‌شود ارائه کردند.

براساس گزارش‌ها قرار بود این پروژه در آغاز سال 2028 به صورت کامل به بهره‌برداری برسد، اما روس‌ اتم و دولت مصر توافق کرده‌اند که این زمان به نیمه 2030 موکول شود.

منابع حکومتی مصری تأکید کرده‌اند که توقف پروازها میان دو کشور به علت کرونا و درنتیجه ناتوانی کارشناسان روسی در انتقال به مصر و نیز عقب ماندن مصر در اجرای پروژه‌های ساختمانی مربوطه که بر عهده طرف مصری بوده را از علل اصلی این تعویق دانسته اند.

این منابع گفته‌اند که این جدول زمانی تازه در نیمه ماه جاری میلادی و پس از دیدار مقامات دو کشور از محل پروژه و با توافق کامل دو طرف تنظیم شده است.

به گفته این منابع، در این بازدید همچنین طرف روسی از رعایت نشدن برخی استانداردها در ساخت تأسیساتی که بر عهده مصر بوده انتقاد کرده، هرچند همه پروژه زیر نظر کارشناسان روس در حال اجراست. این وضعیت باعث بروز اختلافاتی میان دو طرف شده است و مصر را بابت احتمال افزایش هزینه‌ها نگران کرده است.

هزینه اولیه این پروژه 25 میلیارد دلار برآورد شد، اما شرکت روس اتم بعدتر هزینه آن را به 45 میلیارد دلار افزایش یافت. این هزینه با وام روسیه به مصر تأمین می‌شود که قرار بوده میان سال‌های 2016 تا 2028 به مدت 12 سال پرداخت شود اما به نظر می‌آید که امکان بهره‌برداری از پروژه دست‌کم تا 2031 برای مصر وجود ندارد.

براساس این گزارش، تاکنون شهرک مسکونی خاص برای کارکنان این پروژه به مرحله نهایی رسیده و این شهرک بخش خاصی برای کارشناسان روس از جمله مراکز تفریحی و ورزشی و مدرسه و مهد کودک را شامل می‌شود.

نیروگاه اتمی ضبعه شامل 4 فاز است که هر یک از آنها توان تولید 1200 مگاوات برق با آب سنگین VVER-1200 نسل سوم پلاس GEN3+ دارد که پیشرفته‌ترین فناوری هسته‌ای دانسته می‌شود.

به موجب قراردادهای ساخت این نیروگاه که در 11 دسامبر 2017 میان مصر و شرکت روس‌اتم بسته شد، روسیه علاوه بر ساخت نیروگاه، تأمین سوخت آن برای همیشه و نیز آموزش تکنسین‌های مصری را به مدت 10 سال بر عهده دارد و تأسیساتی نیز برای انبارکردن ضایعات هسته‌ای خواهد ساخت.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا