خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

توافق گروه‌های سیاسی بر سر معرفی «نجیب میقاتی» به نخست‌وزیری لبنان

اغلب فراکسیون‌های پارلمانی «نجیب میقاتی»، نخست‌وزیر پیشین و بازرگان لبنانی را برای تشکیل دولت جدید معرفی کردند.

میدل ایست نیوز: فراکسیون پارلمانی «المستقبل» و فراکسیون‌های وابسته به حزب‌الله و «المرده» و «حزب سوسیالیست ترقی‌خواه»، «نجیب میقاتی»، نخست‌وزیر پیشین و بازرگان لبنانی را برای تشکیل دولت جدید معرفی کردند.

در همین رابطه، منبع سیاسی بلندپایه‌ای به رویترز گفت: اغلب فراکسیون‌های پارلمانی مهم در لبنان بر سر معرفی میقاتی به نخست‌وزیری به توافق رسیده‌اند.

«باشگاه نخست‌وزیران پیشین لبنان» روز گذشته از انتخاب المیقاتی برای تشکیل کابینه جدید در تلاش برای پایان دادن به بحران سیاسی لبنان اعلام حمایت کردند.

قرار است «میشل عون»، رئیس جمهوری لبنان امروز دوشنبه با فراکسیون‌های پارلمانی درباره معرفی نخست‌وزیر جدید دیدار و رایزنی کند.

بر اساس نظام سیاسی لبنان، مسلمان سُنی باید مسئولیت نخست‌وزیری را برعهده بگیرد و ریاست جمهوری به مسیحی مارونی و ریاست پارلمان به مسلمان شیعه برسد.

لبنان از بحران شدید اقتصادی رنج می‌برد که بانک جهانی آن را یکی از بدترین بحران‌ها در تاریخ مدرن توصیف کرده است.

واحد پول لبنان، پوند، ظرف دو سال اخیر بیش از ۹۰ درصد ارزش خود را از دست داده که باعث تشدید فقر و کمبود مواد غذایی، سوخت و دارو در این کشور شده است.

سعد الحریری پیشتر پس از دیداری بیست دقیقه‌ای با میشل عون به خبرنگاران گفت: «روشن است که ما نمی‌توانیم با رئیس‌جمهوری محترم به توافق برسیم. به همین دلیل از تشکیل دولت انصراف می‌دهم».

دولت قبلی لبنان به نخست‌وزیری حسن دیاب در پی انفجار مهیب اوت ۲۰۲۰ در بندرگاه بیروت استعفا داد ولی به عنوان دولت موقت امور جاری کشور را اداره می‌کند. در آن انفجار بیش از ۲۰۰ نفر کشته و حدود شش هزار نفر زخمی شدند و هزاران ساختمان مسکونی و تجاری ویران شد و یا به شدت آسیب دیدند.

الحریری دومین نامزد تشکیل دولت لبنان ظرف ۱۲ ماه گذشته است. پیشتر مصطفی ادیب تلاش کرده بود که دولت تشکیل دهد ولی ناکام مانده بود. رهبران لبنان طی یک سال گذشته مرتبا یکدیگر را مقصر بحران‌های کشور معرفی می‌کنند.

جامعه جهانی از زمان انفجار بندر بیروت تعهد کرده‌اند که میلیون‌ها دلار به لبنان اختصاص خواهند داد منوط به این‌که دولت جدید تشکیل شود.

منبع
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا