خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

آیا اردن می تواند دروازه تازه ای به روی تعامل با دمشق باز کند؟

شاه اردن از امریکا خواست که به «یک نقشه راه بین‌المللی» برای پایان دادن به بحران سوریه زیر نظر امریکا و روسیه و اسرائیل و اردن رضایت دهد.

میدل ایست نیوز: همه داده‌ها در چند ماهه اخیر نشان می‌دهد که اردن در حال برداشتن گام‌هایی به سمت سوریه است.

اردن اخیرا گذرگاه‌های مرزی خود را با سوریه گشود و مبادلات تجاری را از سر گرفت، و سعی کرد تحریم‌ها علیه سوریه را دور بزند، به سفارت سوریه اجازه داد که انتخابات ریاست جمهوری را برگزار کند. این همه نه به صورت قطعی، نشان می‌داد که اردن وارد مسیر تازه‌ای برای عادی سازی روابط با سوریه شده است.

اما اظهارات شب گذشته شاه اردن در گفت‌وگو با CNN درباره لزوم به رسمیت شناختن دولت سوریه به حکم ماندگاری‌اش، نشان می‌دهد که اردن در حال بازکردن دروازه‌ای تازه به روی مناسبات بین‌المللی با اردن است. به خصوص که این اظهارات از واشنگتن بیان شد.

او از امریکا خواست که به «یک نقشه راه بین‌المللی» برای پایان دادن به بحران سوریه تحت عنوان «بازیابی حاکمیت ارضی و یکپارچگی» رضایت دهد با این شرط که زیر نظر امریکا و روسیه و اسرائیل و اردن اجرا شود.

هنوز چیز زیادی از این نقشه راه به رسانه‌ها درز نکرده، اما رسانه‌های امریکایی آن را دربردارنده «تصمیمات بحث‌برانگیز» ازجمله همکاری با دولت سوریه و روسیه برای ثبات در منطقه دانسته‌اند.

ملک عبدالله در دیدار خود با «جو بایدن»، رئیس جمهور امریکا، نیز تأکید کرد که باید سوریه با همکاری کشورهای عربی به دامن جهان عرب بازگردد. اظهاراتی که می‌تواند به این معنا باشد که اردن می‌خواهد پل ارتباط میان سوریه و دیگر کشورهای عربی شود.

او در گفت‌وگو با CNN گفت که حکومت سوریه پابرجای است. او همین موضوع را مبنای اظهارات دیگر درباره ضرورت پایان دادن به بحران سوریه قرار داد و تأکید کرد که همه طرح‌های سابق درباره سوریه شکست خورده است. او بر ضرورت بازسازی سوریه تأکید کرد و آن را به اصلاحات سیاسی در این کشور پیوند زد.

شاه اردن ماندگاری بشار اسد در قدرت را از «چالش»هایی خواند که با مقامات امریکایی و اروپایی درباره آنها بحث کرده و گفت که وقتی حکومت سوریه بر جای خود مانده، باید ما هم طرز فکرمان را عوض کنیم و افزود که مسئله مهم آن است که ببینیم در پی تغییر خود نظام سوریه هستیم یا تغییر رفتارهای آن: «قاعدتا جواب تغییر رفتار است، اگر این‌طور باشد باید دنبال یافتن نحوه تعامل و گفت‌وگو با نظام برآییم».

اما این سؤال بی پاسخ می ماند که اردن چه راهکاری برای اجرای این نقشه راه دارد و امریکا با قوانینی که خود برای تحریم سوریه وضع کرده و خارج از اراده رؤسای جمهور است تا چه حد می‌تواند با این طرح‌ها کنار بیاید؟

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا