اقتصادیخبر اولسیاسی

الکاظمی امید چین برای خرید سهام «اکسن موبیل» در بزرگ ترین میدان نفتی عراق را نقش برآب کرد

«مصطفی الکاظمی» به خبرنگاران گفت که عراق اجازه فروش سهام «اکسن موبیل» در میدان نفتی قرنه را جز به یک شرکت امریکایی دیگر نخواهد داد.

میدل ایست نیوز: با اظهارات «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق، به نظر می‌آید موضوع خروج شرکت اکسن موبیل از میدان نفتی غرب قرنه رسمی شده است.

الکاظمی روز گذشته پس از مذاکرات با «جو بایدن»، رئیس جمهور امریکا، در گفت‌وگویی با گروهی از خبرنگاران به سؤالی درباره خروج اکسان موبیل از میدان نفتی قرنه پاسخ داد.

اکسن موبیل از سال 2019 اعلام کرد که در پی فروش سهم 32.7 درصدی خود از میدان نفتی غرب قرنه، یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های نفتی عراق، است.

الکاظمی به خبرنگاران گفت که این تصمیم اکسن موبیل به سیاست‌های داخلی و مسائل اداری این شرکت و نه اوضاع عراق مربوط می‌شود و افزود که عراق اجازه فروش سهام این شرکت را جز به یک شرکت امریکایی دیگر نخواهد داد.

شرکت چورون که در عراق فعالیت دارد پیش‌تر اعلام کرده بود که تمایلی به خرید سهام اکسن موبیل ندارد.

با این اظهارات الکاظمی، به نظر می‌آید اینکه شرکت نفت عراق هم سهام اکسن موبیل را خریداری کند منتفی شده است. این در حالی است که وزیر نفت عراق پیش از این اعلام کرده بود که شرکت نفت عراق در حال بررسی این موضوع است.

این اظهارات همچنین تلاش‌های شرکت چینی پتروچاینا برای خرید اکسان موبیل را هم منتفی می‌کند. موضوعی که پیش‌تر رسانه‌های خارجی هم خبر داده بودند که عراق درخواست چین برای خرید سهام این شرکت نفتی را رد کرده است.

سهام سرمایه‌گذاری در میدان نفتی غرب قرنه به دست کنسرسیومی از چهار شرکت اکسن موبیل، پتروچاینا، پرتامینا (اندونزی)، و ایتوچو (ژاپن) است.

کارشناسان علت خودداری عراق از واگذاری سهام اکسن موبیل به چین را عدم تمایل به سلطه شرکت‌های چینی و روسی در میدان‌های نفتی خود می‌داند و برای همین است که ترجیح می‌دهد یک شرکت غربی یا امریکایی به جای اکسن موبیل وارد این پروژه شود.

منبع
یس عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا