خبر اولسیاسی

امریکا درسی که از افغانستان گرفت را در عراق پس دهد

برای آمریکا، زمان آن رسیده که درسی که از افغانستان گرفته را درباره عراق اجرا کند: اینکه نمی توان با بمباران به صلح رسید و اینکه دولت های دست نشانده آمریکا سفیران صلح و دموکراسی نخواهند بود.

نویسندگان: مدیا بنجامین و نیکلاس جی. اس. دیویس

میدل ایست نیوز: فروشندگان دوره گرد افغانستان در حال جست و جو میان تجهیزات نظامی ایالات متحده باقی مانده در پایگاه هوایی بگرام هستند که تا همین اواخر، پایگاه اشغال 20 ساله کشورشان توسط آمریکا بود. مقامات افغان می گویند آخرین نیروهای آمریکایی بدون اطلاع و هماهنگی یک شبه بگرام را ترک کرده اند. طالبان به سرعت در حال گسترش کنترل خود بر صدها شهر و روستا عمدتا از طریق مذاکره با بزرگان محلی و در صورت نیاز با زور است.

چند هفته پیش، طالبان تنها یک چهارم کشور را در کنترل داشت، اما این گستره اکنون به یک سوم رسیده است. طالبان پست های مرزی و مناطق وسیعی در شمال کشور از جمله سنگرهای پیشین اتحاد شمال، گروه شبه نظامی مخالف طالبان در دهه 1990، را تحت کنترل دارد.

برخی همچنان به آینده صلح آمیز مردم افغانستان امیدوارند، اما تنها نقشی که ایالات متحده می تواند در این زمینه ایفا کند، پرداخت غرامت برای خسارت و درد و رنجی است که ایجاد کرده و برای مرگ هایی که باعث آنها شده. زمان آن رسیده که گمانه زنی ها در طبقه سیاسی و رسانه های ایالات متحده مبنی بر اینکه این کشور می تواند به بمباران و کشتار افغان ها از «دور» ادامه دهد، متوقف شود. ایالات متحده و دولت دست نشانده آن در جنگ شکست خوردند. افغان ها باید آینده خود را رقم بزنند.

اما چشم انداز صحنه دیگر جنایات بی پایان آمریکا، یعنی عراق، چگونه است؟

رسانه های آمریکایی تنها زمانی از عراق یاد می کنند كه رهبران این کشور ناگهان می گویند بیش از 150هزار بمب و موشكی كه از سال 2001 به عراق و سوریه پرتاب كرده اند، كافی نبوده چون می خواهند بدون وارد شدن به جنگ تمام عیار با ایران، متحدان و مواضع آن را هدف بگیرند. اما برای 40 میلیون عراقی، همانند 40 میلیون افغان، تبدیل شدن کشورشان به میدان جنگ انتخابی آمریکا یک اخبار گاه به گاه نیست. همه زندگی آنها تحت تاثیرات ماندگار جنگ و نابودی جمعی نومحافظه کاران است.

جوانان عراقی در سال 2019 در اعتراض به 16 سال فساد در دولت روی کار آمده با کمک ایالات متحده، به خیابان ها آمدند. تظاهرات در عراق از آن زمان روی فساد در دولت، نبود فرصت های شغلی و خدمات اساسی و همچنین تاثیرات نفوذ خارجی آمریکا و ایران متمرکز بوده است. بدین ترتیب، در ماه مه سال 2020 دولت جدیدی به ریاست مصطفی الکاظمی که پیشتر رئیس سرویس اطلاعاتی عراق بوده، تشکیل شد. کاظمی به رغم سابقه روابط با غرب، در صدد تحقیقات درباره اختلاس 150 میلیارد دلاری درآمد نفتی عراق توسط مقامات دولت های قبلی برآمد. او مسیر خوبی را در تلاش برای نجات کشور خود و ممانعت از تبدیل شدن آن به خط مقدم جبهه جدید جنگ ایالات متحده علیه ایران در پیش گرفته است.

با این حال، آمریکا در حملات هوایی اخیر خود در عراق نیروهای بسیج مردمی (حشدالشعبی) را هدف گرفته که در سال 2014 برای مبارزه با داعش تشکیل شده اند. حشدالشعبی حدود 130هزار نیرو دارد که اگرچه بیشتر آنها از احزاب و گروه های سیاسی متحد ایران هستند، بخشی جدایی ناپذیر از نیروهای مسلح عراق قلمداد می شوند.

رسانه های غربی از حشدالشعبی به عنوان نیروهای شبه نظامی یاد می کنند که ایران می تواند از آنها به عنوان سلاحی علیه ایالات متحده استفاده کند؛ اما این نیروها منافع و ساختارهای تصمیم گیری خاص خود را دارند. ایران حتی زمانی که سعی می کند تنش ها با آمریکا را آرام کند، لزوما قادر به کنترل حشدالشعبی نبوده است. این ایالات متحده بود که با ترور سردار سلیمانی، ژنرال ایرانی، و ابومهدی المهندس، جانشین فرمانده حشدالشعبی، در ژانویه 2020، حشدالشعبی را در اخراج آخرین نیروهای اشغالگر آمریکا از عراق مصمم کرد. پس از این ترور بود که شورای ملی عراق قطعنامه ای را برای ترغیب نیروهای آمریکایی به ترک عراق تصویب کرد.

اما هیچ چشم اندازی برای آزادی عراق از اشغال آمریکا وجود ندارد. خیلی از عراقی ها باور ندارند که آمریکایی ها کشورشان را ترک می کنند. همچنین، خیلی از عراقی ها دولت کاظمی را برای ترغیب آمریکا به ترک عراق، به اندازه کافی قدرتمند نمی دانند. در چنین شرایطی است که برخی نیروهای حشدالشعبی به رغم دعوت به آرامش دولت های بغداد و تهران، حملات به نیروهای آمریکایی را افزایش داده اند.

به طور هم زمان، مذاکرات وین درباره برجام این نگرانی را در میان فرماندهان حشدالشعبی ایجاد کرده که شاید ایران آنها را رها کند. از این رو، آنها مستقل تر از تهران عمل می کنند و به دولت کاظمی در بغداد نزدیک تر شده اند. حضور كاظمی در

رژه نظامی هفتمین سالگرد تاسیس حشدالشعبی در ژوئن 2021 گواه همین مساله است.
ایالات متحده در چنین شرایطی مواضع حشدالشعبی را در عراق بمباران کرد. و این حملات هوایی تنها تنش ها را بیشتر کردند. اگر نیروهای آمریکایی هر حمله ای را با حملات هوایی سنگین تر پاسخ دهند، طولی نخواهد کشید که

الحشد الشعبی و دیگر متحدان ایران در سراسر منطقه با حملات گسترده تر به پایگاه های ایالات متحده تلافی کنند. هرچه مذاکرات برای اخراج نیروهای آمریکایی از عراق و حصول توافق بیشتر طول بکشد، کاظمی از سوی حشدالشعبی بیشتر تحت فشار قرار خواهد گرفت.

می شود گفت خروج آمریكا از عراق و برجام بهم پیوسته و دو بخش اساسی از سیاست بهبود روابط ایران و آمریكا و پایان نقش مداخله جویانه خصمانه و بی ثبات كننده آمریكا در خاورمیانه است. اما سرنوشت توافق هسته ای ایران هنوز مشخص نیست.

از افغانستان به عنوان «طولانی ترین جنگ» ایالات متحده یاد می شود، اما ارتش ایالات متحده در 26 سال از 30 سال گذشته در حال بمباران عراق بوده و این واقعیت که ارتش ایالات متحده به رغم گذشت 18 سال پس از حمله 2003 و حدود 10 سال از پایان رسمی جنگ، هنوز در حال «حملات هوایی دفاعی» است، ناکارآمدی و فاجعه بار بودن این مداخله نظامی را نشان می دهد.

برای آمریکا، زمان آن رسیده که درسی که از افغانستان گرفته را درباره عراق اجرا کند: اینکه نمی توان با بمباران به صلح رسید و اینکه دولت های دست نشانده آمریکا سفیران صلح و دموکراسی نخواهند بود.

ایالات متحده مرگ و فلاکت را به مردم عراق تحمیل و بسیاری از شهرهای زیبای این کشور را ویران و زمینه را برای خشونت های فرقه ای و ظهور داعش فراهم کرده است. جو بایدن باید همانند تعطیلی پایگاه بگرام در افغانستان، نیروهای آمریکایی را از پایگاه ها در عراق به خانه بازگرداند. مردم عراق حق دارند درباره آینده خود تصمیم بگیرند و همه کشورهای خاورمیانه حق دارند در صلح و بدون تهدید بمباران های آمریکایی زندگی کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا