خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

منظور «نجیب میقاتی» از تضمین‌های بین‌المللی به لبنان چیست؟

منبعی آگاه به توضیح، مقصود «نجیب میقاتی»، نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه لبنان درباره تضمین‌های بین‌المللی پرداخت.

میدل ایست نیوز: منبعی آگاه به توضیح، مقصود «نجیب میقاتی»، نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه لبنان درباره تضمین‌های بین‌المللی پرداخت.

منبع یاد شده در گفت‌وگو با پایگاه خبری النشره لبنان تصریح کرد: تضمین‌های بین‌المللی که میقاتی روز گذشته درباره آن صحبت کرد، دربردارنده تزریق 4 میلیارد دلار به اقتصاد لبنان در سریع‌ترین زمان ممکن است.

منبع مذکور با بیان اینکه میقاتی با کالسکه‌ای که دو اسب امریکایی و فرانسوی آن را می‌کشند، وارد میدان شده است، گفت: تضمین‌های بین‌المللی که میقاتی درباره آن حرف زد، بر تزریق 4 میلیارد دلار به بازار لبنان در سریع‌ترین زمان ممکن تصریح دارد تا دولت آتی از طریق مذاکره با صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی، راهکارهایی برای برون‌رفت لبنان از بحران‌های کنونی یافته و به اقتصاد این کشور سامان بخشد.

به گفته منبع یاد شده، توافق مذکور به سرمایه‌گذاری طرف امریکایی و فرانسوی مربوط می‌شود که به شکل عمده شامل بندر بیروت و بخش نفت می شود.

نخست‌وزیر مکلف لبنان روز گذشته گفته بود: میدانم که ماموریت دشواری در پیش دارم اما مطمئن هستم که با همکاری همه گروه‌های سیاسی می‌توانیم بر مشکلات فائق آییم، هرکس راهکار یا پیشنهادی دارد از آن استفاده خواهیم کرد، من از مدت‌ها پیش در حال بررسی موضوع هستم و اگر تضمین‌های خارجی مطلوب وجود نداشت، داوطلب این مسئولیت نمی‌شدم.

لبنان از بحران شدید اقتصادی رنج می‌برد که بانک جهانی آن را یکی از بدترین بحران‌ها در تاریخ مدرن توصیف کرده است، واحد پول لبنان، پوند، ظرف دو سال اخیر بیش از ۹۰ درصد ارزش خود را از دست داده که باعث تشدید فقر و کمبود مواد غذایی، سوخت و دارو در این کشور شده است.

دولت قبلی لبنان به نخست‌وزیری حسان دیاب در پی انفجار مهیب اوت ۲۰۲۰ در بندرگاه بیروت استعفا داد ولی به عنوان دولت موقت امور جاری کشور را اداره می‌کند. در آن انفجار بیش از ۲۰۰ نفر کشته و حدود شش هزار نفر زخمی شدند و هزاران ساختمان مسکونی و تجاری ویران شد و یا به شدت آسیب دیدند.

سعد الحریری دومین نامزد تشکیل دولت لبنان ظرف ۱۲ ماه گذشته بود و پیش از وی، مصطفی ادیب تلاش کرده بود که دولت تشکیل دهد ولی ناکام مانده بود. رهبران لبنان طی یک سال گذشته مرتبا یکدیگر را مقصر بحران‌های کشور معرفی می‌کنند.

جامعه جهانی از زمان انفجار بندر بیروت تعهد کرده‌اند که میلیون‌ها دلار به لبنان اختصاص خواهند داد منوط به این‌که دولت جدید تشکیل شود.

همچنین بخوانید:

راه سخت «نجیب میقاتی» برای تشکیل دولت

 

منبع
النشرة

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا