خبر اولدسته‌بندی نشدهسرخط خبرهاسیاسی

تاکید روسای سه‌گانه عراق و رهبران گروه‌های سیاسی بر برگزاری انتخابات در موعد مقرر

روسای سه‌گانه عراق با حضور رهبران گروه‌های سیاسی نشستی برای بررسی نتایج گفت‌وگوهای راهبردی میان بغداد و واشنگتن و پرونده انتخابات آتی برگزار کردند.

میدل ایست نیوز: روسای سه‌گانه عراق با حضور رهبران گروه‌های سیاسی نشستی برای بررسی نتایج گفت‌وگوهای راهبردی میان بغداد و واشنگتن و پرونده انتخابات آتی برگزار کردند.

به گزارش دفتر رسانه‌ای نخست‌وزیری عراق، این نشست به دعوت الکاظمی برگزار شد و وی در ابتدای این نشست، به تبیین نتایج گفت‌وگوهای راهبردی میان بغداد و واشنگتن و محتوای بیانیه پایانی مشترک در سفر اخیر به امریکا پرداخت.

الکاظمی گفت: نتایج گفت‌وگوهای راهبردی با ایالات متحده امریکا به عدم حضور نیروهای رزمی در عراق تا پایان سال جاری میلادی منجر شد و اینکه رابطه نظامی دو طرف تنها به بُعد آموزشی، همکاری امنیتی و اطلاعاتی تبدیل شود.

وی افزود: این امر بدین معناست که در تاریخ 31 دسامبر 2021، رابطه عراق با امریکا به پیش از درخواست رسمی از واشنگتن برای اعزام نیروهای نظامی در سال 2014 میلادی باز می‌گردد یعنی به همان قالب طبیعی روابط که پارلمان عراق به اسم «توافق چارچوب راهبردی» آن را تصویب کرده بود.

در ادامه، حاضران این نشست، نتایج گفت‌وگوهای راهبردی و موارد ذکر شده در بیانیه مشترک و مربوط به مناسبات امنیتی دو طرف و انتقال این رابطه به بُعد مشورت‌دهی، آموزش و همکاری اطلاعاتی و عدم حضور نیروهای رزمی تا پایان سال جاری را مورد تایید قرار دادند.
حاضران این نشست در ادامه تاکید کردند که موارد یاد شده با اصول ثابت ملی عراق و با الزامات حاکمیت و امنیت ملی و مبارزه با تروریسم همخوانی دارد.

روسای سه‌گانه و رهبران گروه‌های سیاسی همچنین از تثبیت همکاری در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، بهداشتی و آموزشی و غیره میان عراق و امریکا در راستای تضمین مناسبات مستحکم و ثمربخش میان دو کشور و منافع عراق استقبال کردند.

حاضران این نشست در ادامه از تلاش‌های دولت و هیات مذاکره‌کننده عراقی در همه زمینه‌ها در تحقق این توافق تمجید کردند و بر پایبندی به خروجی و نتایج این توافق و تضمین اجرای آن بر اساس سازوکارها و زمانبندی موجود در آن تاکید کردند.

از سوی دیگر، روسای سه‌گانه و رهبران گروه‌های سیاسی درباره آمادگی‌های جاری برای انتخابات رایزنی و بر پایبندی به زمانبندی فرایند انتخاباتی و معیارهای و سنجه‌های لازم برای برگزاری موفقیت‌آمیز آن در 10 اکتبر آتی تاکید کردند.

حاضران در ادامه از دولت خواستند تا همه الزامات برای تامین امنیت انتخابات و حمایت از کمیساریای عالی انتخابات برای برگزاری موفقیت‌آمیز این انتخابات و تضمین سلامت آن را فراهم کند.

حاضران این نشست از گروه‌های سیاسی که بنا به هر دلیلی اخیرا از عدم مشارکت در انتخابات آتی خبر داده اند، خواستند تا از این تصمیم خود بازگردند و برای تحکیم فرایند انتخاباتی و دموکراسی در کشور گفت‌وگوهای صریح را آغاز کنند.

روسای سه‌گانه و رهبران گروه‌های سیاسی در پایان تاکید کردند مشارکت همه گروه‌ها در فرایند انتخاباتی، گزینه‌ای ملی و درست به شمار می رود و منجر به تحقق آرمان‌های مشروع و اهداف مطلوب در خدمت به مردم می شود.

منبع
بغداد الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا