خبر اولسیاسی

برترین سامانه های پدافند هوایی در خاورمیانه

اسرائیل، امارات، ایران، عربستان و مصر برترین سامانه پدافند هوایی را در خاورمیانه در اختیار دارند.

میدل ایست نیوز: برخی از کشورهای خاورمیانه، برترین سامانه های پدافند هوایی پیشرفته در جهان را دارند که می تواند چالش بزرگی برای مدرن ترین و قدرتمند ترین نیروهای هوایی در جهان محسوب شود.

طی گزارشی که سایت «فوربس»، منتشر کرده است، اسرائیل، امارات، مصر، عربستان و ایران، برترین سامانه های پدافند هوایی در منطقه را دارند.

این گزارش اشاره دارد که برخی از سامانه های پدافند هوایی در ایران طی دهه گذشته بسیار پیشرفت کرده و این پیشرفت در زمینه نیروی هوایی قابل توجه است.

فوربش در این گزارش آورده که ایران توانست از نیمه نخست دهه اول قرن 21 سامانه های پدافند هوایی خود را پیشرفته کند و گفته است که از آن زمان ایران موشک های پدافندی قدیمی خود را با موشک های S-300PMU-2 روسیه، و سامانه های موشکی سوم خرداد که می تواند جنگنده های متخاصم را از مسافت 25 مایلی هدف قرار دهند، تعویض کرده است.

ایران در سال 2019 از سامانه پدافندی باور 373 رونمایی کرد که به گفته خود قابلیت شناسایی 300 هدف از فاصله بیش از 180 مایلی را به صورت همزمان دارد.

فوربس اشاره دارد که امارات نیز ترکیبی از سامانه های پدافند هوایی متوسط تا ارتفاع زیاد را دارد.

ابوظبی از موشک های پدافند هوایی دوربرد MIM- 104 Patriot PAC-3 و تاد امریکا و موشک های میان برد “بانتسير-أس”1 روسیه استفاده می کند.

سامانه های پدافند هوایی امارات به دفاع از مرزهای هوایی کشورهای همجوار علیه انواع تهدیدهای احتمالی کمک کرده است.

عربستان نیز از سامانه های با فناوری پیشرفته همانند پاتریوت استفاده می کند.

فوربس درباره حمله به شرکت آرامکو در سپتامبر 2019 توضیح داده است که این مساله از اهمیت سامانه پدافندی پاتریوت نمی کاهد چرا که آن زمان مسئولیت حفاظت از تاسیسات نفتی برعهده وزارت کشور بوده و نه پدافند هوایی.

بنابر آنچه در این گزارش آمده است، اسرائیل برترین پدافند هوایی در منطقه از قبیل پاتریوت، گنبد آهنین، فلاخن داوود و «ارو» را دارد و سامانه های پدافند چند سطحی پیشرفته را با کمک و تامین مالی امریکا پیشرفته می کند و سامانه پدافندی که با لیزر کار می کند نیز توسعه می دهد.

مصر از سامانه پدافندی تور روسیه، اوینجر امریکا، اس 300 روسیه و پاتریوت امریکا استفاده می کند. مصر همچنین به نوسازی و افزایش عمر موشک های قدیمی روسیه از نوع ام آی ام 23 و سام 6 اقدام کرده است.

ترکیه نیز که مدت هاست موشک های پدافندی دوربرد ندارد، درصدد است که سامانه های پدافندی قدیمی خود را با موشک های اس 400 روسیه تعویض کند.

منبع
الحرة

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا