خبر اولسیاسی

برخورد با عاملان، اصلی ترین مطالبه داخلی و خارجی در سالروز انفجار مهیب بندر بیروت

سازمان یونیسف با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که بیش از 98 درصد خانوارهای آسیب دیده از انفجار، همچنان نیازمند حمایت مالی و غذایی هستند.

میدل ایست نیوز: «میشل عون»، رئیس‌جمهوری لبنان، تأکید کرد که باید اجازه داد تحقیقات درباره انفجار بندر بیروت مسیر طبیعی خود را طی کند و افزود که حقیقت آشکار خواهد شد و هر مسئولی در این حادثه به چنگ عدالت سپرده خواهد شد.

او در سخنانی به مناسبت نخستین سالروز حادثه انفجار بندر بیروت که در آن بیش از 200 تن جان باختند و بخش‌های بزرگی از پایتخت لبنان ویران شد، گفت: «چشم جهان به سوی ماست و بازرسان این پرونده با چالش بزرگ کشف حقیقت و اجرای محاکمه و صدور حکم عادلانه در مدت زمانی قابل قبول مواجه‌اند» و افزود که «عدالتی که دیر شده باشد عدالت نیست».

رئیس جمهوری لبنان تأکید کرد که از هر تحقیق شجاعانه و بی طرفانه برای رسیدن به محاکمه عادلانه حمایت می‌کند و افزود که از هیچ تلاشی برای رفع موانع دربرابر تشکیل دولت فروگزار نخواهد کرد و با همکاری نخست‌وزیر مکلف برای تشکیل دولت نجات ملی تلاش می‌کند.

«حسان دیاب»، رئیس دولت مستعفی لبنان، نیز تأکید کرد که این حادثه «بخشی از فسادی که در حال فرسوده کردن لبنان است» را آشکار کرد.

او گفت که لبنان مرحله‌ای خطرناک را تجربه می‌کند که سرنوشت و آینده کشور را تهدید می‌کند و از همه خواست که متوجه باشند که عدالت سنگ بنای حمایت از کشور است.

اتحادیه اروپا نیز با انتشار بیانیه‌ای خواستار تسریع در تشکیل دولت لبنان با اختیارات لازم برای اجرای اصلاحات اقتصادی و اجتماعی شد و از حکومت لبنان خواست که بدون تأخیر بیشتر درباره حادثه انفجار بندر بیروت تحقیقات لازم را به عمل آورند.

در این بیانیه از نیروهای سیاسی لبنان خواسته شده که از فرصت برای بازیابی اعتماد ملت لبنان و کنار گذاشتن اختلافات استفاده کنند و به روند تشکیل دولت تسریع بخشند.

میشله باچله، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل متحد، نیز از دولت لبنان خواست که تحقیقات شفاف و فراگیر و موثق درباره حادثه انجام دهد و با همه عاملان این حادثه برخورد کند و از قربانیان این حادثه حمایت کند و خسارت‌های آنان را بپردازد.

سازمان یونیسف نیز با انتشار بیانیه‌ای بر نیاز کودکان و خانواده‌های آسیب‌دیده بندر بیروت به حمایت تأکید و اعلام کرد که بیش از 98 درصد این خانواده‌ها همچنان نیازمند حمایت مالی و غذایی هستند.

این بیانیه افزوده که بعد از حادثه از هر 9 خانوار آسیب دیده 7 خانوار درخواست کمک داده بودند و در این یک سال از شمار آنها کم نشده است.

این سازمان تأکید کرده که از هر 3 کودک در این خانواده‌ها یکی از آنها دچار مشکلات روحی و روانی شده است.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا