اجتماعیاقتصادیخبر اول

پولشویی و ممنوعیت تعامل با دلار؛ علت اصلی افزایش قیمت املاک در سوریه

قیمت املاک در مناطق تحت کنترل دولت سوریه به ویژه در دمشق شاهد رشد قابل توجهی است که با کمبود تقاضا و قدرت خرید پایین شهروندان هیچ تناسبی ندارد.

میدل ایست نیوز: قیمت املاک در مناطق تحت کنترل دولت سوریه به ویژه در دمشق شاهد رشد قابل توجهی است که با کمبود تقاضا و قدرت خرید پایین شهروندان هیچ تناسبی ندارد.

همچنین قیمت املاک در حالی افزایش یافته که همه مناطق سوریه شاهد بحران‌های اقتصادی و معیشتی پی در پی است که با کاهش ارزش لیره در برابر ارزهای خارجی، کاهش درآمدها و بالا رفتن هزینه‌های معیشتی همراه شده است.

به گفته کارشناسان اقتصادی، این افزایش قیمت املاک علیرغم وضعیت وخیم اقتصادی مردم دلایل متعددی از جمله پولشویی و فرار از پرداخت مالیات دارد.

«یونس الکریم»، کارشناس امور اقتصادی سوریه در گفت‌وگو با العربی الجدید گرانی املاک را در گرو چندین دلیل دانست و گفت: خارج شدن دلار از چرخه تعاملات مردم یکی از مهم‌ترین این دلایل است زیرا پیش از این، دلار یکی از راه‌های حفظ ارزش سرمایه بود اما با بخشنامه مربوط به ممنوعیت معامله با واحد پولی غیر دلار که با بازرسی‌ها و سختگیری‌های دولت همراه شد، بسیاری به دنبال راهی برای حفظ ارزش سرمایه خود بودند که خرید املاک یکی از این راه‌ها بود.

وی گفت: کاسبان جنگ به دلیل بسته بودن گذرگاه‌های مرزی و ممانعت از واردات به شکلی پررنگ به خرید املاک به خصوص تجاری رو آورده‌اند.

الکریم ادامه داد: گرانی شامل همه بخش‌های املاک نشده است بلکه بیشتر در املاک تجاری و به ویژه در داخل شهر دمشق به چشم می خورد که غالبا به دلیل افزایش قیمت مصالح ساختمانی و دشواری ساخت‌وسازها به خرید این گونه املاک روی آورده اند.

وی گفت:سوء وضعیت معیشتی در مناطق نظام بسیاری را ناچار کرده تا ملک و املاک خود را بفروشند و به فکر مهاجرت باشند.

«کنان یاغی»، وزیر دارایی سوریه پیشتر گفته بود: بازار املاک در سوریه عبارت است از بازاری برای پولشویی زیرا مازاد نقدینگی به سمت بازار املاک سرزیر می‌شود، درست آن است که سرمایه به جای بازار املاک به سمت صنعت، کشاورزی، حمل و نقل، تولید و ایجاد پروژه‌های کوچک و متوسط هدایت شود.

بخش املاک سوریه به بحران‌های عدیده‌ای دست به گریبان است از جمله گرانی مصالح ساختمانی، ویرانی منازل در نتیجه بمباران و اقدام برخی گروه‌های مسلح به خرید منازل در دمشق و حومه آن.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا