سرخط خبرهاسیاسی

سفیر امریکا: نقش نیروهای امریکایی در جنگ با داعش تغییر یافته است

تولر درباره نگرانی‌ها از تکرار سناریوی افغانستان در عراق گفت که رئیس جمهوری امریکا از اهمیت عراق آگاه است و امریکا هرگز نمی‌خواهد عراق مبدأ تهدید کشورهای دیگر در منطقه باشد.

میدل ایست نیوز: «متیو تولر»، سفیر امریکا در بغداد، در گفت‌وگو با گروهی از شبکه‌های رسانه‌ای کردزبان به مسائل مربوط به حضور نیروهای امریکایی در عراق و روابط عراق و امریکا پرداخت.

او گفت که تا پایان سال جاری میلادی هیچ نیروی رزمی امریکایی در خاک عراق نخواهد بود و افزود که حضور امریکا از تاریخ 31 دسامبر 2021 منحصر به حضور مستشاران و نیروهای آموزشی می‌شود.

تولر افزود که طی چند روز آینده نیروی امریکایی بیشتری از عراق خارج خواهند شد و تأکید کرد که دولت عراق به صراحت خواستار حفظ «روابط راهبردی» با امریکا ازجمله در بخش امنیتی و نظامی شده است.

او گفت که حضور نظامی امریکا در عراق براساس دعوت رسمی دولت عراق بوده و مأموریت این نیروها جنگ با داعش بوده و اکنون نقش آنها در این عرصه به سطح مستشاری تغییر یافته است.

سفیر امریکا در بغداد حضور حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) را نیز تهدیدی جدی برای عراق و اقلیم کردستان دانست و افزود که این گروه که امریکا آن را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده با همکاری برخی گروه‌های مسلح عراقی مانع از اعمال قانون و اجرای توافقات انجام‌شده در برخی مناطق عراق به خصوص سنجار می‌شود.

او نسبت به ادامه حملات ترکیه به خاک عراق نیز ابراز نگرانی کرد و آن را موجب تضعیف حاکمیت ارضی عراق دانست.

تولر درباره نگرانی‌ها از تکرار سناریوی افغانستان در عراق گفت که رئیس جمهوری امریکا از اهمیت عراق آگاه است و امریکا هرگز نمی‌خواهد عراق مبدأ تهدید کشورهای دیگر در منطقه باشد.

او درباره وضعیت نیروهای امریکایی در پایگاه نظامی حریر در اربیل نیز گفت که شمار نیروهای امریکایی در این پایگاه اندک است و کار آنها حمایت از نیروهای پیشمرگه و نیروهای عراقی علیه داعش است و تصمیم‌گیری درباره انتقال یا جابه‌جایی آنها با ستاد مرکزی عملیات امریکاست.

وی افزود که اگر دولتی قدرتمند در اقلیم کردستان بر سر کار باشد و در مناطق مرکزی و جنوبی هم گروه‌های سیاسی وابسته به گروه‌های مسلح وارد مجلس و دولت نشوند منافع عراق و اقلیم کردستان بهتر تأمین می‌شود.

او ابراز امیدواری کرد که در انتخابات پیش روی عراق معادله سیاسی کشور عوض شود و احزاب وابسته به گروه‌های مسلح تضعیف شوند.

منبع
کردستان24

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا